Ondanks de korte afstand naar Hendrik Ido Ambacht moet het voor de tegenstander van Vitesse 6 afgelopen zaterdag (26 november 2022) een lange reis naar huis geweest zijn. Niemand komt tenslotte graag thuis met een nederlaag van 36 tegen 15. Het is uiteraard de eerste wedstrijd van het zaalseizoen, maar de toon is gezet. Een gretig Vitesse wil er geen misverstand over laten bestaan: werd vorig seizoen volstaan met het binnenhalen van het kampioenschap op het veld, dit jaar is het winnen van de dubbel (zaal en veld) het doel.

Naamswijziging

Voor de trouwe fans is het even wennen. In goed overleg is besloten om het “veldteam” Vitesse 5 voor de zaal om te dopen in Vitesse 6. Uiteraard maakt het veldteam Vitesse 6 de omgekeerde richting. Daarvoor is een gecompliceerde uitleg die desgevraagd kan worden gegeven door de respectieve aanvoerders van beide teams. Voor Vitesse 6 had de overgang naar de zaal en de naamswijziging in ieder geval geen enkele betekenis voor het niveau en de spelopvatting. Het was allemaal zeer herkenbaar. Wie zich op de tribune had verheugd op een spannende wedstrijd, kwam bedrogen uit. Vanaf de eerste minuut had Vitesse 6 de ploeg van DVS in de tang.

Wedstrijdverloop

Ten opzichte van het veldteam is er één wijziging doorgevoerd. Vitesse 6 heeft Ashley Willemstein aan zich weten te binden en zij verscheen ook gelijk in de basisopstelling in het vak samen met  Christiaan Dubbeldam, Bart vd Waal en Lisette Mikkers. In het andere vak maakten Lisanne Boddé, Eline Luijendijk, Marco van Oort en Peter de Vries hun opwachting.

Binnen de kortste keren stond er voor Vitesse 6 een comfortabele voorsprong op de borden. De in het gifgroen gestoken scheidsrechter Leo Visser liet de ploegen rusten bij een stand van 19 tegen 4 in het voordeel van Vitesse 6. De voorsprong kwam de ploeg van coach Christa Kroonen niet aanwaaien. In een moordend tempo wisten de spelers van Vitesse elkaar te vinden. Strak en accuraat werd er overgespeeld. Uiteraard was de schotvaardigheid van hoog niveau maar met het keer op keer vrijspelen voor de korf werd het de schutters ook wel makkelijk gemaakt. Nog voor de rust hadden alle spelers van Vitesse 6 de korf weten te vinden.

De tweede helft was een logisch vervolg op de eerste helft. Vitesse 6 heeft de conditie op orde. Een direct gevolg van de wekelijkse trainingen waarbij de ploeg zijn grenzen probeert te verleggen door het inschakelen van gasttrainers. Zo stond de training 2 weken geleden onder leiding van Remco den Otter voor wie het een weerzien was van oud pupillen en een enkele ploeggenoot.

Intussen liet tegenstander DVS zich van zijn goede kant zien. In het debacle bleef de sportiviteit kaarsrecht overeind. Met sportieve middelen werd geprobeerd alsnog een draaglijke score op de borden te doen verschijnen. Tegen het einde van de wedstrijd wist DVS weliswaar af en toe de korf te vinden maar de eindstand van 36 tegen 15 zal niet de uitslag zijn geweest die de tegenstander voor ogen had toen men van huis vertrok.

De cijfers

Ook in deze wedstrijd kwam weer de schotvaardigheid van de dames weer tot uitdrukking. Van 36 treffers van Vitesse 6 werden er 19 (53%) door de dames gescoord. Met name de vakgenoten Lisanne Boddé en Eline Luijendijk scoorden er op aangeven van de heren lustig op los met in totaal 9 treffers. Dat laatste aantal nam Bart vd Waal in zijn eentje voor zijn rekening. Als de inzet van Vitesse zou moeten worden beloond dan is het cijfer 9 zeker op zijn plaats.

Komende zaterdag

Dan staat een oude bekende op het programma. Nexus 2 uit Schiedam mag dan als gastheer optreden in de Margriethal. De aanvang is om 13.45 uur. Voor Vitesse 6 de gelegenheid om te laten zien dat het menens is met de kampioensplannen.