Vitesse 5 pakt treble

Op een kolkend en kokend sportpark te Omoord is Vitesse 5 er afgelopen zaterdag in geslaagd tegen WION het derde kampioenschap op rij binnen te halen. Geen echte verrassing nu de brigade van Christa Kroonen zich een nederlaag van 8 doelpunten verschil kon veroorloven. Uiteraard wilde Vitesse dit niet laten gebeuren en deed er van alles aan om het ongeschonden blazoen (in 2023 werd immers alles gewonnen!) in stand te houden. Dat lukte ten dele. Bij rust werd nog aangekeken tegen een achterstand van 10 tegen 12. Een tactische ingreep kort na rust heeft ervoor gezorgd dat de wedstrijd kon worden afgesloten met een gelijkspel. Met de eindstand van 18 tegen 18 werd recht gedaan aan de verhoudingen binnen het veld. Zweten was het wel voor beide ploegen. De verzengende hitte drukte een zware stempel op het vertoonde spel.

Zorgen voor aanvang

Christa Kroonen heeft moeten puzzelen met haar opstelling. Christaan Dubbeldam en Lisette Mikkers moesten verstek laten gaan. Toch kon ook deze nood worden gelenigd. Enkele maanden geleden heeft Marloes van der Heiden haar korfbalschoenen weer uit de kast gehaald en is gaan meetrainen met Vitesse 5. Desgevraagd verscheen Marloes van der Heiden afgelopen zaterdag binnen de lijnen na een afwezigheid van een slordige 8 jaar.

Aldus verscheen Vitesse 5 met Bart v.d. Waal, Ashley Willemsteijn, Matthijs v.d. Welle en Marloes van der Heiden in het eerste aanvalsvak. Het andere vak werd bezet door Lisanne Boddé, captain Eline Luijendijk, Marco van Oort en Peter de Vries. Bart Boddé nam plaats op de bank maar zou in de tweede helft nog een belangrijke rol spelen. De in groten getale meegereisde supporters gingen er eens goed voor zitten. Voor hun ogen voltrok zich een spannende pot.  Zeker in de eerste helft deed de afwezigheid van Christiaan Dubbeldam zich gevoelen. Van de heenwedstrijd was Vitesse al bekend met de fysieke speelwijze van WION. Daarvan was ook in deze wedstrijd sprake. Met name onder de korf wist WION zich veel kansen te creëren. Vitesse kon daartegenover zijn gebruikelijke kwaliteiten stellen, dat wil zeggen accuratesse, snelheid en gevarieerde aanvallen. Toch kon dit laatste niet voorkomen dat doorlopend tegen een kleine achterstand werd aangekeken. Met een achterstand van 10 tegen 12 floot de goed leidende Leo van der Bie voor rust. Voor Christa Kroonen aanleiding om in de beslotenheid van de kleedkamer de tactische wijzigingen door te nemen

Na de rust

Om de balans te herstellen werd ervoor gekozen om Eline Luijendijk en Marloes van der Heiden van vak te laten wisselen. Sinds tijden werd daarmee het succesvolle koppel Eline Luijendijk en Lisanne Boddé ontbonden. Deze ingreep bleef niet zonder gevolgen. De achterstand kon worden weggewerkt. Bij de drinkpauze halverwege de tweede helft stond de stand van 14 tegen 14 op de borden. Het lukte Vitesse niet om dit uit te bouwen tot een voorsprong. Daar heeft ook aan bijgedragen dat Vitesse gedurende de wedstrijd maar liefst drie strafballen heeft gemist.

Bart v.d. Waal: ”Ik wijt dit aan de hitte. Hoe kan het anders dat wij drie strafballen missen. Die zijn voor ons altijd een zekerheidje”.

Voor het publiek was het ook zweten langs de lijn, want spannend was het zeker aan het slot van de wedstrijd. Twee minuten voor tijd keek Vitesse tegen een achterstand aan van 17 tegen 18. Inmiddels was Bart Boddé in het veld gekomen voor de moegestreden Peter de Vries. Tot grote opluchting van de coach, spelers en het publiek scoorde Bart Boddé met een fraai afstandschot in de laatste minuut de gelijkmaker. Zelfs dacht Vitesse nog aan een overwinning in de slotseconde, maar de dappere poging van Ashley Willemsteijn stierf in schoonheid. De bal tuimelde niet door de korf maar net naast de korf……………….

De cijfers en opvallende zaken

Bart v.d. Waal en Eline Luijendijk scoorden 4 keer, Lisanne Boddé eentje minder. Ashley Willemsteijn en Peter de Vries ieder 2. Matthijs v.d. Welle, Bart Boddé en Marco van Oort ieder 1 keer.

Man of the Match was zonder meer Matthijs v.d. Welle. Menig aanval van WION liep stuk op zijn verdedigende werk. Verder was natuurlijk opvallend het heroptreden van Marloes van der Heiden: “het viel me niet tegen. Natuurlijk mis ik nog wat ritme, maar belangrijkste is dat ik het gewoon leuk vind om weer te spelen. Zeker in dit team en dat ook nog eens in een kampioenswedstrijd. Ik heb genoten.”

Kampioenschap

Het derde kampioenschap is een feit. Een prestatie van formaat. Uiteraard werden na afloop de felicitaties dankbaar in ontvangst genomen, maar de grote huldiging is voorzien zaterdag as.  Dan wordt om 12.25 uur op de Bongerd aangetreden tegen het Zeeuwse Fortis. Dat is de enige Zeeuwse club waarvan in de eerste helft van de competitie op vreemde bodem (ternauwernood) werd gewonnen. Vitesse zal er van alles aan doen om de ongeslagen status van 2023 te behouden om aldus de voorziene huldiging nog meer luister bij te zetten. De festiviteiten beginnen om 12.25 uur.