Wie de stand op de ranglijst had bekeken zal gedacht kunnen hebben dat het een eenvoudige overwinning voor Vitesse zou worden tegen het laag geklasseerde ALO uit Den Haag.  Maar de ploeg uit de residentie had de laatste weken aardige resultaten met hoge scores geboekt zodat het wel eens een bananenschil zou kunnen worden voor Vitesse op het pad naar een mogelijke titel in de eerste klasse.

De door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde korfballers uit Barendrecht begonnen dan ook geconcentreerd aan de wedstrijd. Het op drie plaatsen gewijzigde basisteam had van trainer/coach Niels Molendijk de taak mee gekregen om met name verdedigend veel druk uit te oefenen. Met zo’n taak kunnen invallers Luc Willemstein, Jeffrey vd Maten en Fleur Vink wel op pad gestuurd worden. Zij kweten zich dan ook voorbeeldig van hun verdedigende taak met het voordeel dat ze ook aanvallend hun doelpuntjes meepikten.

Zoals wel vaker bij Vitesse zijn het de dames die de ploeg op sleeptouw nemen, want met name in de beginfase liep het stroef bij de Barendrechters. Slordig spel met veel balverlies kenmerkte het wedstrijdbeeld.  Toch bleef de score aardig oplopen tot een 10-6 ruststand waarbij met name Luc Willemstein zich onderscheidde door zijn regelmatige scores.
De wedstrijd was echter nog zeker niet gespeeld want ALO bleef aan het vinkentouw hangen, waardoor  er nooit een heel groot gat ontstond tussen beide ploegen. Na rust was er een korte tussensprint van Vitesse, wat resulteerde in een 15-9 tussenstand. ALO weigerde de handdoek in de ring te gooien en Vitesse ging steeds slordiger spelen, maar men bleef gelukkig wel door gaan met scoren. Met de 17-10 van Mandy Biesbroek stonden alle basis spelers met een of meerdere scores op het formulier wat aangeeft dat Vitesse als team staat als een huis. Door de stevige verdedigende druk konden de Hagenezen geen moment echt in hun spel komen en werd er uiteindelijk na wat gallery play en enkele mooie aanvallen een 22-14 eindstand op het scorebord gezet.

Vitesse boekte daarmee een goede zakelijk zege in haar strijd om het kampioenschap waar medekoploper VEO verrassend punt verlies leed tegen laagvlieger DVS.  Op de helft van de competitie komen in de volgende ronde de eerste returns op de wedstrijd kalender en dat is voor Vitesse meteen een kraker want nummer twee VEO uit Voorburg komt zaterdag 4 februari naar sporthal de Bongerd. Aanvang 19:00 uur.

Vitesse 2 doet goede zaken.

De reserves van Vitesse speelden een wedstrijd met twee gezichten tegen het laag geklasseerde Avanti 3 uit Pijnacker. De vooraf ingecalculeerde twee punten waren ver weg toen het bij rust 10-10 was en vooral het beperkte scorende vermogen de ploeg opbrak. Na rust plotseling een ontketend Vitesse waar na 5 minuten in de tweede helft de stand op 15-10 werd gebracht en met name de Vitesse dames het aanvallende initiatief namen en duidelijk het verschil maakten. Eindstand 23-16.

Foto’s:

28-01-2023 – Vitesse 2 – Avanti 3