Navigeer eenvoudig

Fluiten is voor veel mensen een spannende bedoeling. Begrijpelijk ook, want dan opeens ben jij degene die de beslissingen maakt. Toch valt het allemaal reuze mee! En om goed voorbereid het veld op het gaan, staan hieronder een paar handige tips.

TIP 1. Wat heb ik nodig?
Als scheidsrechter zal je een aantal spullen mee moeten nemen om de wedstrijd te leiden, dat zijn:

• Fluitje
  • Stopwatch/horloge, ga er niet vanuit dat er altijd een scorebord aan staat. Een mobiele telefoon is niet geschikt om de tijd bij te houden.
  • Pen en papier, als scheidsrechter moet je de score bijhouden.
  • T-Shirt met afwijkende kleur, kijk van te voren welke kleur shirtjes de teams hebben zodat jij voldoende er van afwijkt. Fluiten doe je bovendien in korte broek. Je speelt je wedstrijden ook niet in een trainingspak.

TIP 2. Hoe laat moet ik er zijn?
Als scheidsrechter moet je er uiteraard op tijd zijn. Als je ervoor zorgt dat je er 30 minuten voor de wedstrijd bent, is er genoeg tijd om je evt. om te kleden, coaches een hand te geven en te kijken of het speelveld in orde is. Daarnaast geeft het gelijk een goede indruk bij coaches/spelers/ouders, omdat je laat zien dat je het serieus neemt.

TIP 3. Het begin van de wedstrijd
Voordat je begint, check je of beide teams het wedstrijdformulier naar jou hebben opgestuurd via sportlinked. Dit moet voor de wedstrijd nog gebeuren.
Zodra het tijd is om te beginnen, fluit je in. De coaches en aanvoerders zullen naar je toe komen. Na iedereen een prettige wedstrijd gewenst te hebben, vraag je de thuisspelende aanvoerder aan welke kant zij willen beginnen met aanvallen. Iedereen zal zich opstellen. Zodra iedereen klaar staat, kan je influiten.

TIP 4. Tijdens de wedstrijd
De wedstrijd is begonnen, waar moet je nu op letten? Als scheidsrechter moet je altijd proberen om alles te zien. Alles zien is onmogelijk, maar door je goed op te stellen en actief mee te bewegen kom je een heel eind. De belangrijkste dingen waar je op moet letten zijn:

• Fluit duidelijk, beter te hard dan te zacht.
  • Zorg dat je van te voren op de hoogte bent van welke spelregels voor welk team gelden, de regels voor E en F verschillen namelijk!
  • Uitbal en middenlijn. Via welke speler gaat de bal uit? Staat de speler op de middenlijn? Dit zijn vaak geen lastige dingen om te zien, maar hiervoor moet je wel actief het spel volgen.
  • Dit gebeurt regelmatig bij een doorloopbal bij jonge spelers, maar ook in het voorveld wordt er soms een stapje teveel gezet.
  • Bedenk goed wat verdedigd is bij het niveau dat je fluit. Belangrijk hierbij is dat je consequent bent.
  • Schieten na snijden. Als een verdediger een aanvaller goed verdedigt, maar die positie moet opgeven, bijvoorbeeld omdat de aanvaller strak langs een andere aanvaller loopt, dan is er sprake van snijden. Het is pas een overtreding als er daarna geschoten wordt!
  • Geef altijd duidelijk aan waar je voor fluit. Doe dit altijd verbaal, en vul dit eventueel aan met gebaren.

TIP 5. Na de wedstrijd
Na de wedstrijd moeten de formulieren worden ondertekend. Beide ploegen hebben een wedstrijdformulier ingevuld en opgestuurd naar jou via sportlinked. Van beide teams controleer je of de namen op het formulier kloppen met de spelerskaarten en of de foto op de spelerskaart klopt met de speler die gespeeld heeft. Controleer ook of beide teams hetzelfde wedstrijdnummer bovenaan het formulier hebben ingevuld. Daarna kun je de stand invullen en het formulier ondertekenen. Vroeger kregen de teams elkaars formulier mee, tegenwoordig hoef je alleen maar de wedstrijd af te sluiten op sportlinked.

Misschien wil je twijfel je nog over bepaalde wedstrijdregels. Daarom hieronder een handige PDF-je waarin alle spelregels staan.
KNKV-spelregelboekje-update-2015

Naar aanleiding van wat regelwijzigingen in het jaar 2017/2018 staat hieronder een bestand waarin veel gestelde vragen worden toegelicht.
Vragen-en-antwoorden

Misschien twijfel je dan nog over wedstrijdbepalingen zoals speeltijd, wisselen, grootte van het veld. Dit kan je nog even checken in het volgende PDF-je
Spelbepalingen