Laten we het hebben over onze vrijwilligers

Nu het buiten nog guur en koud is, lijkt de zomer een eeuwigheid weg. Je zou denken dat het nog te vroeg is om na te denken over het nieuwe seizoen en de teamindelingen, maar niets is minder waar! Onze trainers en coördinatoren zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor de teamindeling van volgend jaar.

Teamindeling: een gevoelig moment

Zodra de zomer op zijn einde loopt, is het weer tijd voor de nieuwe teamindelingen. Dit is een periode vol blijdschap, verbazing, en soms teleurstelling voor spelers en hun ouders. We merken dat deze sterke emoties soms resulteren in lange e-mails en WhatsApp-berichten, die onze vrijwilligers en coördinatoren overweldigen en demotiveren. Om dit te vermijden, vragen we iedereen om persoonlijk het gesprek aan te gaan, in plaats van meteen naar de pen of smartphone te grijpen.

Laten we praten!

Dit houdt in dat inhoudelijke e-mails of WhatsApp-berichten over de beslissingen rondom teamindelingen vanaf nu tot het verleden behoren. Onze trainers en coördinatoren staan open voor een gesprek om hun keuzes toe te lichten. Vanaf de C-leeftijd voeren we deze gesprekken rechtstreeks met de spelers, in principe spelen ouders hierbij dan geen rol. Heb je behoefte aan een gesprek? Stap dan gerust op iemand af of stuur een berichtje om een afspraak te maken. Let op: bewaar inhoudelijke discussies voor het persoonlijke gesprek.

We willen met deze aanpak iedereen respecteren en de ruimte bieden voor een open dialoog en reflectie. Bij Vitesse is er altijd plek voor een goed gesprek. Met dit nieuwe beleid zorgen we ervoor dat onze vrijwilligers zich gewaardeerd blijven voelen.

Het volledige beleid is hier  terug te lezen. In de podcast van februari ga ik met Sjaak, Leo en Martijn nog wat dieper in op dit beleid en waarom ik denk dat het belangrijk is. De podcast is te beluisteren via Spotify en Youtube.

Vind je hier iets van? Ik praat er graag over! Mail me even op bestuur@kvvitesse.nl, dan spreken we elkaar snel.

Namens het bestuur,

Sebastiaan Berkman.