Zaterdag 13 Mei is het Clubhuis van Vitesse voor het eerst in heel lange tijd weer het decor voor een heuse Boomavond. Voor de oudere Vitesse-leden zullen de herinneringen aan de Boomavonden vol staan van legendarische gesprekken, heldhaftige dobbel-overwinningen en ochtenden met hoofdpijn. Maar voor de jongeren en nieuweren onder ons is een kleine toelichting op het Boom fenomeen wellicht geen overbodige luxe.

Ergens eind jaren ’80 van de vorige eeuw werd het clubhuis voor het eerst omgetoverd tot een sfeervolle kroeg waar ruimte was voor spelletjes en een goed gesprek, onder het genot van goede muziek en lekker eten en drinken. Vitesse schonk toen nog Oranjeboom bier dus de titel Boomavond was snel gevonden. Belangrijk onderdeel van de avond was het dobbelen (ook wel blufpoker genoemd) waarbij sterke spelers als Ad Vos en Martin de Vries een legendarische status wisten op te bouwen en gerust zonder portemonnee naar de Boomavond konden komen.

Ook muziek is een cruciaal onderdeel van de Boomavond. Vaak was er een muzikaal thema, liefst gekoppeld aan Speciaal Bier, toen nog vrij uniek in ons clubhuis. Zo was de Ierse Boomavond een mooie samensmelting van Ierse bands en Irish Coffee en Guinness. Maar ook Muziek door vrouwen, Jaren ’80 en Unplugged waren geslaagde thema’s. Jaarlijks terugkerend hoogtepunt was toch wel de Kerstboomavond, met daarin de beste muziek van het jaar en de mooiste kerstliedjes.

De Founding Fathers van de Boomavond zijn Martin de Vries en Willem Booij en na een paar jaar droegen zij het stokje over aan Pieter Roterman en Peter de Vries. Het zwarte verduisteringsplastic werd vervangen door een prachtig door “Tante” Roos Roterman vervaardigd doek wat in tegenstelling tot het plastic binnen een paar minuten bevestigd was. De opzet bleef hetzelfde: Een gezellige avond, met een hapje en een drankje en veel goede muziek. Ook toen later Gerben Molijn en Remon Vermaire het stokje overnamen, inmiddels ondersteund door Rosalie Gouman, Denise van ’t Hart en Lonneke van Hoeven.

Zo heeft de Boomavond ruim 20 jaar bestaan en na een afwezigheid van meer dan 10 jaar is het nu weer tijd om de dobbelstenen op te pakken. Remon Vermaire en Peter de Vries hebben hun beste platen uit de jaren ’70, ’80 en ’90 opgezocht en zullen deze old-school op vinyl gaan draaien. Iedereen van 18 jaar en ouder is welkom en we hopen vooral dat ook de wat oudere Vitesse-leden de weg naar de Boomavond weten te vinden!

Vitesse Boomavond
Datum:        Zaterdag 13 Mei
Aanvang:    21:00 uur
Toegang:    Gratis, we waarderen een tikkie voor de huur van de apparatuur