Degelijke overwinning voor Vitesse 5

Terwijl coach Christa Kroonen een welverdiende cruise maakt door de wateren van het Caraïbisch gebied, had haar team Vitesse 5 (f.k.a. Vitesse 6) afgelopen zaterdag ook van doen met water tijdens de wedstrijd tegen hekkensluiter Juliana in Oud Gastel. Daar kwam het alleen met bakken uit de hemel. Vitesse liet zich door het weer noch door de tegenstander van de wijs brengen. Het werd niet een eclatante overwinning zoals in de heenwedstrijd op de Bongerd. Toen werd nog met 24 tegen 8 gewonnen.  Afgelopen zaterdag werd de wedstrijd afgesloten met de stand van 16 tegen 21 in het voordeel van Vitesse.

Coaching

De coaching was in handen van Peter de Vries. Een goede zet, zo is gebleken. Toch zullen de zenuwen bij hem ook parten hebben gespeeld. Op de heenweg werd tot twee keer toe de juiste afslag gemist. Tijdens de rit is overwogen dat de meegereisde spelers zich in de auto zouden omkleden. Zover heeft het niet hoeven komen.

Aangezien Juliana in het Oranje haar thuiswedstrijden afwerkt, verscheen Vitesse in zwarte shirts op het veld. De scheidsrechter ging ermee akkoord dat alle spelers daarvoor hun eigen kledingkast hadden geraadpleegd met als gevolg dat een allegaartje aan zwarte shirts op het veld viel te bewonderen.

Voor wat betreft de opstelling had Peter de Vries weinig zorgen. Er was geen enkele aanleiding om wijzigingen aan te brengen in de formatie die met groot machtsvertoon zaalkampioen is geworden.

De trouwe lezers weten dan voldoende. Christiaan Dubbeldam en Bart van der Waal werden gekoppeld aan Lisette Mikkers en Ashley Willemsteyn. In het andere vak maakten Eline Luijendijk, Marco van Oort, Bart Boddé en Lisanne Boddé hun opwachting.

Spelverloop

Juliana toonde zich vastberaden en had zin in de wedstrijd. Vooral de heren van Juliana lieten zich met fysiek spel niet onbetuigd. Het wordt wat eentonig maar het spelbeeld sloot weer aan bij alle voorgaande wedstrijden. Vitesse laat de tegenstander wat in zijn spel komen, maar na een kwartier wordt orde op zaken gesteld. Geen spectaculaire scores deze keer, maar wel rustig een voorsprong opbouwen en die vasthouden. De trefzekerheid bleef wat achter. Wellicht dat het weer daarbij een rol gespeeld heeft.

Met een ruststand van 13 tegen 6 konden de ploegen de droogte van de kleedkamers opzoeken. In de rust wees Peter de Vries zijn spelers erop minder met de scheidsrechter in discussie te gaan en vaker de bal ver het vak in te gooien naar vrijstaande spelers.

Na de rust was het spelbeeld hetzelfde. Wel moest Christiaan Dubbeldam zich na een kleine 10 minuten naar de zijlijn begeven om zich te laten vervangen door Matthijs van der Welle. Christiaan Dubbeldam: ”Vorige week zaterdag heb ik met 3 vrienden de Marathon van Rotterdam gelopen. Eenieder nam 10 km voor zijn rekening. Tijdens de wedstrijd tegen Juliana merkte ik dat ik nog wat in de herstelfase zit. Ik kon niet geven wat ik normaal kan geven.”

Het maakte allemaal weinig uit. Hoewel Juliana de moed niet opgaf, speelde Vitesse de wedstrijd op de vertrouwde manier uit. Inzet en vaste patronen vierden daarbij de boventoon. Alleen de accuratesse bleef wat achter. Geen spectaculaire overwinning maar wel een regelmatige.

De cijfers

Ook op het veld scoort Bart v.d. Waal weer makkelijk. Liefst 9 treffers kwamen op zijn naam. Daarna volgde Bart Boddé met 4 treffers.

Lisette Mikkers en Eline Luijendijk scoorden ieder 2 treffers. De overige spelers scoorden één keer.

Zaterdag 13 mei as

Goed nieuws kwam er voor Vitesse uit Dordrecht. Sporting Delta waarvan Vitesse deze competitie al twee keer heeft gewonnen, versloeg koploper WION, zodat Vitesse nu samen met WION bovenaan staat met 14 punten uit negen wedstrijden. Daarvan kan Vitesse maar liefst 3 weken genieten. De eerstkomende wedstrijd is op 13 mei as op de Bongerd tegen ONDO uit Middelburg. Een ploeg waartegen iets recht te zetten valt. In de eerste helft werd van ONDO nog verloren. Op 13 mei as moet dan blijken of Vitesse 5 zonder puntenverlies in 2023 blijft en aanspraak gaat maken op de titel.