GEEN DOUZE POINTS VOOR VITESSE

Terwijl op zo’n 5 uur vliegen een nieuw jongensboek geschreven werd, kon Vitesse zaterdag de juiste woorden niet op papier zetten. En dat in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen, uit in Eindhoven tegen Rust Roest. Beide ploegen stonden samen bovenaan en de winnaar van dit duel zou de titel eigenlijk niet meer kunnen ontgaan.

De belangen waren dus groot in de Lichtstad, maar Vitesse had haar dag niet. Rust Roest is een gevaarlijke ploeg met veel aanvalskracht en scoort dit seizoen vaak ruim boven de 20 treffers per wedstrijd. En de thuisploeg had er duidelijk zin in vandaag. Vooral de dames waren levensgevaarlijk en er liepen wat gouden handjes in het veld. Niet alleen van afstand, maar ook via snelle doorlopers pakte de thuisploeg al snel een 3-0 voorsprong, waardoor de eerste Barendrechtse time-out al vroeg te noteren viel.

Bij rust was het 11-5 voor de thuisploeg. Dat Vitesse’s eerste aanvalsvak de gehele eerste helft niet wist te scoren, zegt genoeg en gaf aan dat Vitesse aanvallend simpelweg geen vuist kon maken. Rust Roest verdedigde scherp en erg kort, zodat de druk op de Vitesse aanvallers werd opgevoerd. Aan de andere kant kreeg de thuisploeg te veel ruimte van de Barendrechters en profiteerde daar gretig van.

Het zonnetje kwam er in Eindhoven niet meer doorheen voor Vitesse, want ook na rust was er nooit meer het geloof van een mogelijke terugkeer in de wedstrijd. Opgelegde kansen werden gemist; tel daar de vele foute passes en rommelig spel bij op en de dag is ingekleurd.

Rust Roest had een onverwacht makkelijke middag tegen de lijstaanvoerder en schoot ook na de pauze lekker in het rond. Een aantal (dames) wissels kon het tij ook niet meer keren en de lijdensweg voor Vitesse stopte uiteindelijk bij een onthutsende 23-13.

In theorie kan Vitesse nog kampioen worden, maar dat is bijna net zo onwerkelijk als dat Nederland het songfestival wint. Dare to Dream was in Tel Aviv de hele week een treffend thema, maar Vitesse is in Eindhoven ruw uit haar eigen droom ontwaakt.

Nog 3 wedstrijden resten er op het veld. Als Rust Roest daarin 2 misstappen maakt en Vitesse geen een, wordt een bizar hoofdstuk aan Vitesse’s rijke geschiedenis toegevoegd. Maar de inktpot kan normaal gesproken tot volgend seizoen weer de kast in.