Leerzaam debuut voor Vitesse in Overgangsklasse

Na een wat stroeve voorbereiding trad Vitesse afgelopen zaterdag aan tegen het Leidse Pernix, een ploeg die vorig jaar degradeerde uit de Hoofdklasse. Beide ploegen zullen voor handhaving gaan strijden in deze loodzware Overgangsklasse poule met meerdere ploegen die op het veld in de Ereklasse spelen.

Eerst was het de beurt aan beide reserveteams. Hierin liet Vitesse 2 zien dat het meer beduidend kwaliteit had dan de gasten, met goed aanvalsspel en een strakke verdediging liep Vitesse uit naar een ruime voorsprong gedurende de wedstrijd. In de slotfase maakte Pernix 2 de score nog wat dragelijker voor zichzelf wat resulteerde in een 20-26 eindstand.

Vervolgens was het de beurt aan beide hoofdmachten. Femke Visser en Demi Nugteren- van Herwaarden zijn van vak gewisseld ten opzichte van de voorbereiding om in beide vakken wat meer balans te krijgen. De wedstrijd begon direct in een hoog tempo en ging gelijk op, zowel in het aantal goals als het aantal kansen ontliepen de beide ploegen elkaar nauwelijks. Hierbij werd de ploeg van Niels Molendijk en Ronald Berrevoets in de wedstrijd gehouden door het eerste aanvalsvak, wat een aanvalspercentage van maar liefst 44% behaalde in de eerste helft. Het eerste verdedigingsvak wist aanvallend lastig onder de druk van de thuisploeg uit te spelen en kwam moeizaam tot goals. Na 25 minuten spelen was de stand in evenwicht: 14-14.

De 2e helft begon het door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde team goed, de eerste 2 aanvallen werden direct tot doelpunt gepromoveerd. Het vervolg van de tweede helft ging verder zoals de eerste helft geëindigd was, beide ploegen speelden een hoog tempo en qua goals was het stuivertje wisselen. Dit kon wel eens een spannende slotfase gaan worden.

Echter stokte de Barendrechtse doelpuntenproductie volledig bij een stand van 21-20 met nog zo’n 11 minuten op de klok. Pernix deed er zelf nog een schepje bovenop waardoor het uitliep naar een 31-20 eindstand. Vitesse zakte in deze fase behoorlijk door het ijs en werd op alle fronten afgetroefd door de Leidenaren. Deze uitslag is wat geflatteerd omdat Vitesse 40 minuten gelijk op ging met het opportunistisch spelende Pernix, maar laat wel zien dat Vitesse zich op dit niveau geen slechte fases kan permitteren.

Aanstaande zaterdag mag de selectie het thuis opnemen tegen KVZ ’23. Het deze zomer gefuseerde team verloor haar eerste wedstrijd met 19-22 van Achilles. Een belangrijke wedstrijd tussen 2 ploegen die zich veilig willen gaan spelen. De wedstrijd begint zaterdag a.s. om 18:55 uur in de Bongerdhal.