Waar in de eerste wedstrijden al afgerekend werd met Des en Weidevogels, de waarschijnlijke directe concurrenten om promotie, boekte Vitesse afgelopen zaterdag wederom een overtuigende zege. In Maasland werd het na een eentonige wedstrijd 11-24 in het voordeel van de Barendrechters.

Vitesse startte zaterdag met het eerste doel om direct duidelijk te maken dat de tegenstander geen kans maakte op de overwinning. De afgelopen jaren bleek Odo immers een lastige horde. De laatste jaren is er echter het nodige veranderd bij Odo, waardoor Odo nu in de onderste regionen van de 2e klasse bivakkeert. Binnen 5 minuten stond er al een 0-3 score op het scorebord, mede door 2 gave afstandsschoten van Stefan van Helden. Het eerste doel was geslaagd.

Dit jaar hebben trainer Peter Spek en assistent Nathan van Helden een duidelijk spelbeeld voor ogen dat ze met hun ploeg willen spelen. Enerzijds de kwaliteiten van de puntspelers met direct spel gebruiken en anderzijds iedereen tot kansen laten komen met creatief korfbal. Het tweede doel van de wedstrijd was het switchen tussen beide opties en het bewust worden van de taken die daar bij horen.

Door beide opties veelvuldig af te wisselen liep Vitesse nog voor rust uit. Odo stribbelde nog even tegen tot 4-6, maar het was Anne Luijendijk die met een mooie doorloopbal de ruststand bepaalde op 4-11. Het spelbeeld was duidelijk in het voordeel van Vitesse, maar wat vooral opviel was dat beide ploegen enkele makkelijke kansen toch niet wisten te verzilveren.

De tweede helft kantelde de wedstrijd steeds meer richting Vitesse en Odo gaf steeds minder tegengas. Het grote verschil zat hem niet eens in het afrondingspercentage, 16% om 21%, maar met name in het aantal kansen dat beide ploegen wisten te creëren. In totaal wist Vitesse 116 kansen te nemen, terwijl Odo tot een totaal van 67 kansen wist te komen.

Midden in de tweede helft volgende een 1-10 run voor Vitesse en leek een hele mooie uitslag haalbaar. De 30 kon wel eens gehaald worden. Helaas was de slotfase voor Odo. Vitesse gaf een paar doelpunten cadeau en liet Odo qua doelpunten in de dubbele cijfers uitkomen: 11-24.

Volgende week wacht er weer een thuiswedstrijd voor Vitesse. Nummer 5 van de poule Luno komt op bezoek in Barendrecht. De wedstrijd tegen de ploeg uit Linschoten start om 16:00 uur op sportpark De Bongerd.

Doelpuntenmakers Vitesse: Stefan van Helden 8x, Robin van der Pol 5x, Anne Luijendijk 4x, Esmeralda Meijboom 3x, Dennis van der Pol 2x, Sven Golz 2x