Ook KOAG gaat over de knie bij Vitesse

Afgelopen zaterdag stond de eerste van de vier resterende wedstrijd voor koploper Vitesse 5 op het programma. In Krimpen a/d IJssel moest met middenmoter KOAG dat met een aantal blessuregevallen van doen had, worden afgerekend. De heenwedstrijd eerder in het seizoen werd ternauwernood gewonnen, zodat de brigade van Christa Kroonen op voorhand was gewaarschuwd.

Makkelijk ging het allemaal niet in de eerste helft, maar uiteindelijk werd de klus op vakkundige wijze geklaard. Er werd nu niet met één punt verschil gewonnen maar met zes punten verschil. De eindstand van 12 tegen 18 stemde tot tevredenheid. Vitesse blijft op kampioenskoers!

Opstelling

Voor de trouwe volgers van Vitesse had coach Christa Kroonen een verrassing in petto. Na een lange periode van blessureleed verscheen Peter de Vries in de basis. Hij nam plaats in het (voor hem vertrouwde) vak dat verder bestond uit Lisanne Boddé, Eline Luijendijk en Marco van Oort. Het andere vak bestond uit Ashley Willemsteijn, Bart v.d. Waal, Christiaan Dubbeldam en Lisette Mikkers.

Direct voorafgaand aan de wedstrijd gaf Christa Kroonen de laatste instructies aan de ploeg waarbij werd ingespeeld op het door de coach verwachte wedstrijdverloop. Het waren welhaast profetische woorden. Christa Kroonen tegen haar ploeg: ”we spelen tegen een ervaren ploeg die de kneepjes van het korfbalvak goed kent. Blijf opletten en behoud de focus. Heb er vertrouwen in dat wij in het verdere verloop van de wedstrijd op conditioneel vlak het verschil kunnen maken”

Wedstrijdverloop

En zo was het ook. In de eerste helft ging de strijd gelijk op. Vooral de dames van KOAG toonden zich daarbij behendig, zowel aanvallend als verdedigend. Vitesse kon het allemaal zeker bijbenen, maar was niet in staat om voor de rust het verschil te maken zoals in de voorgaande wedstrijden vaak het geval was.

Peter de Vries gaf in de beginfase intussen zijn visitekaartje af door na enkele minuten de voorsprong van twee tegen één op de borden te brengen.

In het verdere verloop van de eerste helft waren de eerste tekenen zichtbaar hoe de wedstrijd zou eindigen. Met veel inzet kon er worden gerust met een voorsprong van drie punten (7-10). In de tweede helft werden de woorden van Christa Kroonen bewaarheid. Op conditioneel vlak toonde Vitesse zich de meerdere. Met name kon Vitesse het opbrengen om stug te blijven verdedigen, zodat de aanvallen van KOAG steeds sneller strandden. Wel was het voor Vitesse zaak om bij de les te blijven en zat de schrik er even in toen Lisette Mikkers aan haar pols geblesseerd raakte. Verder spelen was geen optie.

Voor de Christa Kroonen aanleiding om een reeks van wissels toe te passen om de bezetting en balans in het team te behouden. Voor Lisette Mikkers verscheen zus Suzanne binnen de lijnen terwijl Eline Luijendijk via een extra wissel van vak verruilde. Ver in de tweede helft liet de moegestreden Peter de Vries zich vervangen door Bart Boddé die als gevolg van een kuitblessure niet in staat was een hele wedstrijd te spelen.

En zo werd op een zonnige zaterdag met een overwinning van 12 tegen 18 de volgende stap gezet op weg naar het kampioenschap. Peter de Vries: ”Dat viel niet tegen. Op 11 februari jl speelde ik mijn laatste wedstrijd. Mijn voet heeft het gehouden. Het herstel ging niet van een leien dakje maar het is gelukt. Het smaakt naar meer.”

De cijfers

Topscorer was andermaal Bart v.d. Waal met 7 treffers. Eline Luijendijk, Lisanne Boddé en Peter de Vries namen ieder twee treffers voor hun rekening. Christiaan Dubbeldam, Bart Boddé, Matthijs v.d. Welle, Lisette Mikkers en Marco van Oord hielden het ieder bij één treffer.

Programma

De ranglijst leert dat Vitesse uit de resterende drie wedstrijden twee punten moet halen om promotie zeker te stellen, maar dit Vitesse wil meer. Het kampioenschap lonkt maar dan zal achtereenvolgens afgerekend moeten worden met Swift (waarvan Vitesse heeft verloren in de eerste seizoenshelft), met medekoploper WION en met Fortis. Alleen de kraker tegen WION is een uitwedstrijd.

Eerst op 3 juni om 12.30 uur wordt op de Bongerd aangetreden tegen Swift. Voor Vitesse de gelegenheid om de nederlaag in Zeeland weg te poetsen, de promotie veilig te stellen en het kampioenschap binnen bereik te houden.