Sleutelduel Vitesse

Voor de korfballers van het door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde Vitesse stond afgelopen zaterdag een sleutelduel tegen het Brabantse Juliana op het programma. Met tien punten in de pocket en nog vier wedstrijden voor de boeg, lijkt Vitesse veilig maar om een Heracles scenario te ontlopen moest er eenvoudigweg gewonnen worden om het degradatiespook definitief weg te jagen. Tegenstander Juliana verkeert in de onderste regionen maar boekte de laatste tijd aardige resultaten tegen hoger aangeslagen tegenstanders, Vitesse was dus gewaarschuwd. Winst op Juliana zou het gat met deze tegenstander op zes en in feite Vitesse in een veilige haven brengen. Maar misschien zit er wel meer in, want ook in de top zijn de onderlinge verschillen gering.

Scherpe start overvalt tegenstander
Op het druk bezochte en zonovergoten sportpark de Bongerd begon Vitesse messcherp aan de confrontatie. Beducht voor het vervelende achterverdedigen was er de voorgaande week goed getraind op deze variant van het korfbalspel en dat was te merken. Hoewel de beginfase wat slordig balverlies liet zien, duurde het een paar minuten voordat topschutter Stefan van Helden zijn vizier goed had staan (hij zou er deze middag een tiental inschieten). Ook de andere Vitesse spelers lieten zich niet onbetuigd, waarbij met name de rol van de Vitesse dames genoemd mag worden. Constante dreiging en regelmatig hun doelpuntje meepikkend waren de Vitesse vrouwen een plaag voor de gasten uit Oud-Gastel. Na 20 minuten stond er dan ook een 11-2 stand op het fluorescerende scorebord en was de wedstrijd in feite al gespeeld.

De strak en uitstekend fluitende arbiter Coenraads hield de teugels strak wat geen verkeerde keuze  was gezien de vele overtredinkjes in deze toch sportieve wedstrijd.
De rust kwam bij de stand 12-4 in Barendrechts voordeel met na de pauze een zelfde spelbeeld; een scherp Vitesse dat behalve aanvallend ook verdedigend weinig steken liet vallen. Met name Anne Luijendijk die ook al een goed zaalseizoen draaide, wist met de voor haar specifieke doorbraakballen haar tegenstander regelmatig tureluurs te draaien. En ook Femke Visser kon haar schutterscapaciteiten ruimschoots laten zien.
Goed om te zien dat Captain Dennis van der Pol weer terug is op zijn oude niveau na een slepende blessure. Met nog wat gallery play werd de einduitslag door invalster Maxime Jansen uiteindelijk op 24-11 gezet .

Veilig of meer ?
Al met al een zeer goed resultaat na een idem-dito wedstrijd waar voorafgaand toch wel met enige angst tegen aan werd gekeken. Een angst die totaal overbodig bleek, want met dit korfbal kan elke ploeg in de poule bestreden worden. En dat is ook nodig wil men misschien nog wel meer bereiken dan nu veilig (?) zijn in deze eerste klasse. De onderling verschillen in de top zijn namelijk erg klein waarbij de nummer 1 KOAG op 14 punten staat en nummer 6 (!) Vitesse op 12. Met de wetenschap dat Vitesse de resterende drie wedstrijden tegen ploegen uit de top 4 speelt, kan het nog een mooi eind van de veld competitie worden.

(Voor meer foto’s Klik hier)