VITESSE 1 OP DREMPEL VAN DE HOOFDKLASSE

In de verkorte veldcompetitie hadden beide selectieteams in speelronde 5 (van 6) nog zicht op het kampioenschap. Voor Vitesse 2 zou dit promotie naar de reserve ereklasse betekenen, het hoogste niveau voor reserveteams. Vitesse 1 speelt voor promotie richting de hoofdklasse, het 2e niveau van Nederland. Niveaus waarop nog nooit geacteerd is in de geschiedenis van KV Vitesse, die in juni 2024 haar 90 jaar bestaan mag vieren.

Door het verrassende gelijkspel van HKC/Creon Kozijnen 2 tegen KCC/CK Kozijnen 4 hadden de reserves van Vitesse alles weer in eigen hand om promotie af te dwingen. Er zou dan wel uit gewonnen moeten bij de gedoodverfde favoriet in deze poule, HKC/Creon Kozijnen 2, die in de zaal uit zullen komen in de reserve Korfbal League. De ploeg van Rien Graafland en Bart van der Waal kwam in deze uitwedstrijd tekort ten opzichte van de sterke ploeg uit Hardinxveld. Vitesse 2 kwam lastig tot scoren wat resulteerde in een 20-8 nederlaag. Vitesse 2 kan, 1 wedstrijd voor het einde, al terugkijken op een zeer succesvol eerste seizoen in de reserve Hoofdklasse. Met dynamisch korfbal werd overtuigend handhaving afgedwongen, en winst volgende week op het puntloze Oranje Wit 2 zal zelfs een 2e plaats betekenen.

Later op de middag was het de beurt aan het 1e team. Het door Cazdak/Dakbedekkingen gesponsorde team mocht aantreden in een uitwedstrijd bij promovendus Erasmus. In de thuiswedstrijd had de ploeg van Ronald Berrevoets en Niels Molendijk geen moeite met het team uit Rotterdam (20-14), de uitwedstrijd zou meer spanning op gaan leveren.

Het nog ongeslagen Vitesse 1 begon zoals inmiddels bekend sterk aan de wedstrijd. Al vroeg stond een comfortabele voorsprong op de borden, maar het lukte Erasmus om aan het elastiek te blijven zitten. In de 2e helft kwam de studentenvereniging puntje voor puntje dichterbij onder luid gezang van haar supportersschare. Vitesse scoorde nog wel op de juiste momenten waardoor een voorsprong van 2 in stand bleef. De wedstrijd eindigde in 12-14.

Zo kan het vlaggenschip zich gaan opmaken voor de kampioenswedstrijd uit bij Oranje Wit. Thuis wonnen de Barendrechters met 12-9 van de Dordtenaren, het enige puntverlies dat Oranje Wit deze competitie geleden heeft. Een beter doelsaldo voor Vitesse 1 betekent dat bij winst, gelijkspel of een nederlaag met maximaal 3 doelpunten verschil promotie is veilig gesteld. Wint Oranje Wit met 4 of meer doelpunten verschil, dan zal deze ploeg promoveren naar de Hoofdklasse. Een ware kampioenswedstrijd dus.

Beide ploegen zullen 14 oktober om 15:30 aantreden op sportcomplex Stadspolders in Dordrecht. Het vlaggenschip kan alle steun gebruiken in deze historische kampioenswedstrijd.