Vitesse 2 kampioen! Vitesse 1 weer helemaal terug in race om kampioenschap.

Met nog 4 speelronden te gaan was afgelopen zaterdag het crunch-time voor de Vitesse-selectie. Zowel Vitesse 1 als 2 namen het in de Olympiahal in Maassluis op tegen de plaatselijke selectie. Daar waar Vitesse 1 voor haar laatste kans op het kampioenschap speelde, konden de reserves het kampioenschap nu al binnenslepen. Na 2 bloedstollende wedstrijden had de door Cazdak dakbedekkingen & installatietechniek gesponsorde selectie de volle buit binnen: Vitesse 2 won (19-21), naaste belager Twist 2 verloor en zo kon het team van Joop Molendijk zich kampioen van de reserve tweede klasse noemen. Ook Vitesse 1 deed precies waar het voor gekomen was, het won met hele overtuigende cijfers (18-28) en poetste zo de thuisnederlaag tegen Maassluis weg.

Vitesse 2 moest het doen zonder de geblesseerde Fleur Vink en Sebastiaan Berkman. Ook Brenda Jabaaij startte op de bank, wat de rentree van Devi Jhinkoe-Rai betekende. Vooraf was de doelstelling duidelijk: zelf winnen en daarna afwachten wat Twist 2 tegen de reserves van Korbis op de mat zou leggen. Voorafgaand aan de competitie was de verwachting dat Maassluis 2 lang mee zou doen om de titel. De ranglijst laat echter anders zien; na 10 wedstrijden is het verschil tussen beide ploegen een dikke 7 punten. Op het veld was dit verschil echter veel kleiner. Maassluis startte fel; Vitesse moest in de eerste helft achter de thuisploeg aan. Met nog 4 minuten voor rust was er het eerste gaatje van 4 (10-6) en was het aanhaken of afhaken voor de Barendrechters. Een korte tussensprint zorgde ervoor dat het gat verkleind werd naar 2 (10-8) en het momentum even bij de bezoekers lag. In de rust was het plan duidelijk: dynamischer spelen en vooral rustig blijven. Niet in paniek raken, dan komt de rest vanzelf. Dit bleek waar te zijn; Vitesse heeft tijdens de tweede helft continu het betere van het spel gehad. De achterstand verdween als sneeuw voor de zon en binnen no-time stond er een voorsprong van 3 punten op het scorebord (13-16).

In de slotfase van de wedstrijd blesseerde Marel Poel zich door tijdens het binnenhouden van een bal vol tegen een, met doeken gemaskeerd, wandrek aan te lopen. Na een korte blessurebehandeling kon ze weer door, om even later alsnog het veld te verlaten na het verzwikken van haar enkel. Tijdens deze tweede blessurebehandeling liet de scheidsrechter klaarblijkelijk zijn tijd doorlopen, om met nog 4 minuten op de klok stoïcijns het gebaar voor de laatste minuut te maken. Ondanks protesten aan de kans van Maassluis hield de scheidsrechter zijn eigen tijd aan, en floot 3 minuten voor tijd af. Op het scorebord stond een overwinning voor Vitesse: 19-21.

De opdracht voor Vitesse 1 was nog iets uitdagender: om echt druk te zetten op Maassluis moest het onderling resultaat in het voordeel van de Barendrechters gekanteld worden. Hiervoor moest er met een verschil van 3 doelpunten of meer gewonnen worden (Vitesse 1 – Maassluis 1 eindigde op 14 december in 19-21). De wedstrijd startte fel, waar de thuisploeg de eerste 10 minuten het betere van het spel had. Vitesse wist echter boven water te blijven en scoorde vrolijk mee. Wat de precieze reden was zullen we nooit weten, maar halverwege de eerste helft stokte het bij Maassluis. Daar waar Vitesse in deze fase dodelijk effectief met haar kansen omging, wist Maassluis de mand niet meer te vinden. Na 30 minuten spelen stond er al een gat van 6 doelpunten op het scorebord (9-15), en was Vitesse op ramkoers om de thuisnederlaag meer dan goed te maken.

Dan even terug naar Vitesse 2, dat tijdens de rust van het eerste wist dat naaste concurrent Twist klaar was met haar wedstrijd tegen Korbis. Een goede twintig minuten zenuwachtig refreshen van de KNKV-app volgde. Halverwege het tweede bedrijf van Maassluis 1 – Vitesse 1 kwam het verlossende woord: Twist 2 verloor met 19-20 van Korbis. Hierdoor mag Vitesse 2 zich 3 speelrondes voor het einde van de competitie kronen tot trotse kampioen van de reserve tweede klasse. De feeststemming op de bank werd versterkt door het ijzersterke optreden van Vitesse 1 in het veld. Tijdens de tweede helft ging het vrolijk door waar het voor de rust gebleven was. Maassluis 1 werd vakkundig gesloopt en keek na het eindsignaal tegen een gat van 10 doelpunten aan: 18-28. Mede door deze overwinning staat Vitesse 1 nu tweede, op 2 punten van het ruim verslagen Maassluis. Zaak voor ons vlaggenschip om zelf geen punten meer te verspelen, en te hopen op een misstap van Maassluis.

Aanstaande zaterdag mag Vitesse 1 dit meteen gaan bewijzen, als mede kampioenskandidaat Twist op bezoek komt in sporthal de Bongerd. De wedstrijd Vitesse 1 – Twist 1 begint om 20:05. Voorafgaand komen de kersverse kampioenen van Vitesse 2 in actie; om 18:40 begint Vitesse 2 – Twist 2.