Afgelopen zaterdag stond voor Vitesse 5 de laatste wedstrijd in Zeeland op het programma. Na een gelijkspel in Middelburg (Swift 3) en een nipte overwinning in Oost-Souburg (Fortis 3) was zaterdag TOP 4 uit Arnemuiden de tegenstander.

TOP is de enige ploeg uit deze competitie die vorig jaar ook al actief was in de 2e klasse. Fortis, Swift en Vitesse zijn allen gepromoveerd uit de 3e klasse. Voordat de eerste bal gegooid was, leek TOP een favoriet om te strijden om de bovenste plekken.

Echter, het was TOP niet gelukt om punten te behalen in de eerste drie wedstrijden en met de verandering in de competitieopzet komt degradatie akelig dichtbij voor de rood-witte brigade. Een overwinning op Vitesse was noodzakelijk om nog zicht te houden op handhaving.

De wedstrijd

Waar de voorbereiding voor de wedstrijd tegen Fortis erg rommelig verliep, was dit afgelopen zaterdag niet het geval. Alle spelers waren op tijd om de bespreking van de technische staf (bestaande uit Christa Kroonen en Peter de Vries) aan te horen.

Vitesse ging goed van start middels een zuiver schot van Ashley Willemsteijn die begon in de aanval met invalster Marèl Poel, Christiaan Dubbeldam en Remco den Otter.

Via een 2-2 tussenstand liep Vitesse verder uit naar een 2-6 onder leiding van Eline Luijendijk die in Zeeland waar mogelijk nog een paar procentjes beter speelt dan in de rest van het land. Doorlopers, schoten en een strafworp: ze werden allemaal vakkundig afgerond.  Los hiervan zag Eline ook nog twee doelpunten afgekeurd worden.

Lisanne Boddé, Marco van Oort en Bart Boddé completeerden het eerste verdedigingsvak.

Er leek geen vuiltje aan de lucht. Combinaties verliepen soepel en er werd geduldig gezocht naar goede kansen die er ook kwamen. Het enige wat de Barendrechters zichzelf konden verwijten, was het lage afrondingspercentage.

Hierdoor kon TOP terugkomen in de wedstrijd naar een 6-7 stand. Middels een goede laatste fase in de 1e helft kon Vitesse gaan rusten met een 7-10 stand.

De tweede helft

In de rust werd besproken dat er niet heel veel anders moest en dat de doelpunten vanzelf zouden vallen. Rebekka Sip kwam binnen de lijnen voor Eline Luijendijk die later weer het veld zou betreden.

Vitesse schoot uit de startblokken door snelle doelpunten van Marèl Poel en vervolgens Lisanne en Bart Boddé die van precies dezelfde plek scoorden.

De wedstrijd voelde toen als gespeeld.  Hierna volgde echter een doelpuntloze fase van beide ploegen.

De Zeeuwen kwamen vervolgens nog akelig dichtbij tot 10-13. Voor de Barendrechters het signaal om een tandje bij te zetten en alsnog uit te lopen naar een comfortabele overwinning van tien tegen achttien

Slotwedstrijden van de competitie

“Elk nadeel heeft zijn voordeel” is een oude sportwijsheid. Het vooruitzicht dat 3 uitwedstrijden achtereenvolgens in Zeeland moesten worden afgewerkt werd begin september werd niet als een onverdeeld genoegen ervaren. Aangezien twee wedstrijden werden gewonnen en alleen tegen Swift werd gelijkgespeeld, kijkt het keurkorps van Christa Kroonen en Peter de Vries met belangstelling uit naar de komende twee thuiswedstrijden. De ploeg is dan op volle sterkte (Bart vd Waal zal zijn opwachting maken) waarbij Vitesse zal kunnen rekenen op de supporters die met eigen ogen willen zien hoe de ploeg afstevent op het volgende kampioenschap.

Ook de ambassadeur van Vitesse houdt de verrichtingen van Vitesse 5 nauwlettend in de gaten. Jos Vis: “wat dit team de afgelopen jaren laat zien is natuurlijk geweldig. Ik kan mij niet heugen dat een korfbalteam in vrijwel dezelfde samenstelling 4 keer achter elkaar kampioen is geworden. Dat kan natuurlijk alleen als er voldoende kwaliteit is en de teamgeest buitengewoon goed is. Ik volg de spelers al jaren en zie beide kwaliteiten terug. Met vertrouwen zie ik dan ook de twee laatste wedstrijden tegemoet”

Eerstvolgende tegenstander is zaterdag Swift 3. De enige ploeg waar Vitesse niet van wist te winnen. Komende zaterdag start om 11.20 uur de wedstrijd op sportpark de Bongerd. Mogelijk is dit de kampioenswedstrijd maar dat ligt niet in de lijn der verwachtingen. Dat zal de wedstrijd van de week daaropvolgend wel het geval zijn. Dan staat de kraker tegen Fortis op het programma, maar nu eerst Swift.