Vitesse 5 kopje onder in Zeeland

Afgelopen zaterdag had op het veld van ONDO het drieluik aan overwinningen moeten worden voltooid.  Helaas slaagde de brigade van Christa Kroonen er niet in om de derde wedstrijd op rij te winnen. Hoewel de uitslag van 16 tegen 18 doet vermoeden dat het een gelijk opgaande strijd moet zijn geweest, was dit niet het geval. Misschien had de eerste helft daar nog iets van weg, maar dat gold zeker niet voor de tweede helft. “We weten in ieder geval weer hoe het voelt om te verliezen” was de nuchtere constatering van Lisanne Boddé na afloop van de wedstrijd.

Wedstrijdverloop

Vitesse 5 liet zich in de beginfase behoorlijk inpakken. Allengs groeiden de Barendrechters in de wedstrijd en kwamen zelfs vooral door het doortastend optreden van Christaan Dubbeldam nog in de eerste helft op voorsprong. In de slotminuten wisten de Middelburgers echter alsnog een gelijke ruststand op het scorebord te krijgen (8-8). Het was een voorbode van hetgeen na de rust volgde.

Hoewel de tweede helft maar beter snel kan worden vergeten, toch maar de feiten op een rijtje. Het wilde gewoon niet lukken. Vitesse holde niet alleen achter de tegenstander aan maar ook achter zichzelf aan. Vooral de snelheid van handelen en het bedenken van oplossingen stonden in schril contrast met de twee voorgaande wedstrijden. Als dan ook nog eens te veel ballen weliswaar de korf raakten maar er niet doorheen gingen en strafworpen werden gemist, dan laat de afloop zich raden. De enig meegereisde supporter zag dit alles met lede ogen aan. Vooral de gemiste strafworp die alsnog een gelijkspel had kunnen betekenen deed pijn, temeer omdat het haar eigen vader was die deze kans onbenut liet.

Excuses

Die waren er in meerdere en in mindere mate. Peter de Vries ontbrak omdat hij als gastheer niet op zijn eigen feest wilde ontbreken. Ook Mathijs v.d. Welle stond niet op het wedstrijdformulier. Zo ook Christa v.d. Waal. Daartegenover stond dat Ashley Willemstein haar debuut kon maken voor Vitesse 5. Haar optreden was zeker niet onverdienstelijk. Zo werd de aan haar verleende strafworp feilloos benut.

En dan was er de mededeling van Andrea Boddé dat zij in verband met haar zwangerschap tot en met maart de verrichtingen van Vitesse 5 vanaf de zijlijn zal volgen.  Excuses die allemaal tellen, maar zo kon het wel gebeuren dat coach Christa Kroonen zonder reservespelers op de bank zat. Christa Kroonen: ”Het wedstrijdverloop leende zich ervoor om te wisselen. Er moest veel energie worden gegeven. Een omzetting en het inbrengen van verse krachten kunnen een ander wedstrijdbeeld geven.”

Bart v.d. Waal had intussen een eigen verklaring voor de nederlaag: ”Spelen met witte ballen is helemaal niks. Die voelen niet goed aan. Dit zeg ik niet omdat we verloren hebben, want dat zeg ik altijd.”

Lichtpunten

Ook die waren er. Marco van Oort maakte eindelijk zijn opwachting in het ongesponsorde team. Zijn spel herinnerde aan de prestaties van vorig seizoen. Verder viel ook de vechtlust van Vitesse 5 op. Ondanks de tegenslagen werden de meters gemaakt en was opgeven niet aan de orde.

In hoeverre sprake is geweest van een incident moet in het verdere verloop van de competitie blijken.  In de komende twee wedstrijden zullen overwinningen moeten worden geboekt op lager genoteerde tegenstanders om daarna de krachtmeting met de huidige koploper (WION) aan te gaan. Dan wordt duidelijk wie zich de baas mag noemen. Maar eerst komt KOAG zaterdag as op bezoek (1 oktober 12.15 uur). Een mooie gelegenheid om de nederlaag van afgelopen zaterdag weg te poetsen.