Vitesse 5 legt kaarten op tafel

Vitesse 5 bewaart geen beste herinneringen aan de uitwedstrijden tegen de Zeeuwse clubs die zijn afgewerkt in de eerste seizoenshelft. Tegen Fortis werd weliswaar nog ternauwernood gewonnen maar met de wedstrijden tegen ONDO en SWIFT moest Vitesse vorig jaar de punten in Zeeland achterlaten. Afgelopen Zaterdag was de eerste gelegenheid om te werken aan eerherstel. ONDO stond op een zonnige Bongerd rond lunchtijd op het menu. De ploeg uit Middelburg zal aan de wedstrijd van afgelopen zaterdag hetzelfde gevoel hebben overgehouden als Vitesse destijds na afloop van de heenwedstrijd. Vitesse won zaterdag namelijk met precies dezelfde cijfers waarmee de heenwedstrijd werd verloren. Deze keer was de uitslag van 18 tegen 16 in het voordeel van de Barendrechters. Twee zaken werden zaterdag duidelijk. Op de eerste plaats dat Vitesse in 2023 nog steeds geen enkel puntenverlies heeft geleden en op de tweede plaats dat Vitesse ook nu weer gaat voor het kampioenschap. Mocht dat lukken dan zou dat het derde kampioenschap op rij betekenen! Maar nu eerst de wedstrijd tegen ONDO.

Voorbereiding en opstelling

Vitesse maakt met enige regelmaat gebruik van gasttrainers. Ter voorbereiding op de wedstrijd tegen ONDO stond de bondscoach van Griekenland, Chris Tempelman, voor de groep. Door middel van 3 tegen 3 partijtjes werd er intensief getraind op schotvaardigheid en conditie. Beide onderdelen kwamen goed van pas tijdens de wedstrijd tegen ONDO.

Ook ONDO zag het belang van de wedstrijd tegen Vitesse. Een uitgebreide warming up met gebruikmaking van pionnetjes onderstreepte dat ONDO met offensieve bedoelingen was afgereisd naar Barendrecht.

Voor coach Christa Kroonen was er intussen geen aanleiding om drastische wijzigingen in opstelling door te voeren. Wel begon het vak van Bart v.d. Waal nu eens niet met Christiaan Dubbeldam maar met Matthijs v.d. Welle. Vaste waarden Lisette Mikkers en Ashley Willemsteijn completeerden het vak.  Het andere vak was als vanouds bezet. Bart en Lisanne Boddé wisten zich vergezeld van Eline Luijendijk en Marco van Oort.

Verloop van de wedstrijd

Het gemak waarmee Vitesse in het afgelopen zaalseizoen de tegenstanders aftroefde, is op het veld niet aan de orde. Ongetwijfeld heeft dit van doen met het feit dat er op het veld een klasse hoger wordt gespeeld. Dit vergt meer alertheid en behoud van focus. Ook wordt meer gevraagd van de handelingssnelheid en spelopvatting.

In de eerste helft was sprake van een gelijk opgaande wedstrijd. Weliswaar werd kort na het begin met scores van Bart v.d. Waal en Lisanne Boddé een voorsprong genomen van drie tegen één, maar kort daarna werd de stand weer gelijkgetrokken. Bij een stand van zeven tegen zeven volgde kort voor rust een ongebruikelijke wissel. Bart Boddé maakte op zijn voorstel plaats voor Christiaan Dubbeldam. Teamchef Bart Boddé: ” Ik kreeg geen vat op mijn directe tegenstander en de enige plek waarop ik kon spelen was de rebound. Daar is Christiaan nu eenmaal beter in. Er zijn soms momenten dat het individueel belang moet wijken voor het teambelang en dus maakte ik plaats voor Christiaan.”

Het legde de ploeg geen windeieren. Met een goed gevoel kon er alsnog worden gerust. Door scores van Lisanne Boddé en Eline Luijendijk konden de kleedkamers met een voorsprong van negen tegen zeven worden opgezocht.

Na de rust was het spelbeeld gelijk aan die van de eerste helft, met dien verstande dat Vitesse de voorsprong wist te behouden.  Met de score van de sterk spelende Ashley Willemstein waarmee een kwartier voor tijd de stand van 15 tegen 11 op het scorebord verscheen, dacht Vitesse (en het aanwezige publiek) aan een gelopen koers, maar dat was buiten de waard gerekend. Bij een stand van 16 tegen 14 moesten alsnog alle zeilen worden bijgezet om de eindstand van 18 tegen 16 in de boeken te krijgen.

De cijfers en opvallende zaken

Trefzeker waren Bart v.d. Waal en Eline Luijendijk met ieder 5 scores. Daarnaast toonde Mathijs v.d. Welle, die een stroeve eerste helft afwisselde met een puike tweede helft, zich productief met 3 treffers. Lisanne Boddé wist de korf twee keer te vinden. Ashley Willemsteijn, Lisette Mikkers en Bart Boddé ieder één keer.

Met de gewonnen wedstrijd ligt een kampioenschap zeker nog niet voor het oprapen. Toch betekent de overwinning op ONDO meer dan een overwinning op een middenmoter. ONDO is een betere ploeg dan de positie op de ranglijst doet vermoeden. Vitesse wist in deze competitie vaak nipt te winnen. ONDO vormt het spiegelbeeld. Met enige regelmaat werd “slechts” met minimaal verschil verloren.

Teamchef Bart Boddé: ”Het is op de eerste plaats zaak dat we de tweede plek veiligstellen. Natuurlijk is een kampioenschap ons ook veel waard en gaan we voor het maximale,  maar met een tweede plek komen we ook in de tweede klasse. Onze ploeg wil graag zijn krachten op dit niveau meten. Vandaag hebben we natuurlijk een belangrijke stap gezet voor het behalen van beide doelen”

Er zijn nog 4 wedstrijden te gaan. Daarbij zal eerst moeten worden afgerekend met KOAG (uit) en Swift (thuis). Daarna staat de kraker tegen medekoploper WION op het programma. Tenslotte mag Fortis de gang naar de Bongerd maken.

Komende zaterdag dus eerst KOAG. In de heenwedstrijd op de Bongerd werd met één punt verschil gewonnen. Op voorhand staat Vitesse geen eenvoudige klus te wachten. Wie wil meemaken hoe Vitesse zich hier doorheen slaat, moet zich om 16.00 uur melden op het sportveld in Krimpen aan den IJssel.