Vitesse 5 met hakken over de sloot de zaal in!

Het goede nieuws is dat Vitesse 5 erin is geslaagd om ook de laatste wedstrijd van 2022 op het veld winnend af te sluiten. Bij rust had Vitesse 5 weliswaar een stevige voorsprong van 6 punten te pakken, maar wie dacht dat de wedstrijd daarna rustig zou worden uitgespeeld, kwam bedrogen uit. De tweede helft werd voor het publiek en de spelers een bloedstollende aangelegenheid. Drie minuten voor tijd had Sporting Delta het voor elkaar dat er een gelijke stand op het scorebord stond. Tot grote opluchting kwam de winnende treffer in de slotminuten uiteindelijk uit handen van een Vitesse speler. Invaller Richard de Wit viel deze eer te beurt. Hoe het allemaal zo heeft kunnen gebeuren volgt hieronder.

Verloop wedstrijd

Coach Christa Kroonen had zaterdag de beschikking over alle spelers. De eerste aanval bestond uit Lisette Mikkers, Lisanne Boddé, Bart Boddé en Matthijs v.d. Welle. In het andere vak maakten Christa v.d. Waal, Captain Eline Luijendijk, Bart v.d. Waal en Christiaan Dubbeldam hun opwachting. Voor de ogen van de toeschouwers voltrok zich aanvankelijk een wedstrijd die in de lijn lag van de voorgaande 2 wedstrijden. Vitesse combineerde soepel en legde de gebruikelijke werklust aan de dag. Ook de vaste waarden als het om scoren gaat, stonden hun mannetje. Het duo Bart & Bart nam in de eerste helft 8 van de 10 doelpunten (gelijkelijk verdeeld) voor hun rekening. Vooral de accuratesse die Bart Boddé in zijn afstandsschoten legde was opvallend.

De comfortabele voorsprong van 10 tegen 4 bij rust noopte niet tot het doorvoeren van wijzigingen. Coach Christa Kroonen drong erop aan de focus te behouden en de wedstrijd op dezelfde voet voort te zetten om zo over de streep te trekken. Het liep allemaal anders. De coach van Sporting Delta greep in en voerde een tactische wijziging door, bestaande uit het omwisselen van de respectieve tegenstanders van beide Barten. Dit sorteerde effect. Langzaam maar zeker verkleinde Sporting Delta de marge. Dit werkte voor de Dubbeldammers motiverend en verhoogde aan die kant de werklust. En dat is de tweede verklaring voor de inhaalrace van Sporting Delta in de tweede helft. Op conditioneel vlak toonden de Dubbeldammers zich de meerdere van de Bongerdbewoners.

Wissels

Coach Christa Kroonen zag met lede ogen aan hoe Vitesse 5 de tegenstander steeds meer langszij liet komen en zag zich genoodzaakt na overleg met haar aanvoerster in te grijpen.

Femke Rieske, Marco van Oort en Richard de Wit verschenen binnen de lijnen voor de moegestreden Christa v.d. Waal, Christiaan Dubbeldam en Matthijs v.d. Welle. Hoewel dit niet de grote ommekeer was. bleek dit uiteindelijk een gelukkige ingreep. Tot een achterstand is het in de tweede helft niet gekomen. Integendeel, vlak voor tijd was het invaller Richard de Wit met een fraai afstandsschot de eindstand van 16 tegen 15 liet aantekenen. Daarna beperkte Vitesse 5 zich met succes  tot het tijdrekken en het vasthouden van de bal.

Sporting Delta stond daarmee met lege handen na een voortreffelijke tweede helft waarin maar liefst 11 keer werd gescoord (Vitesse 6 keer). De gemoedstoestand bij de Vitesse spelers na afloop, laat zich raden. Opluchting over de afloop van deze wedstrijd en tevredenheid over het verloop van de veldcompetitie. Afgelopen zaterdag is immers  een belangrijke horde genomen die moet leiden tot het kampioenschap. De wedstrijd tegen Sport Delta was de eerste wedstrijd van de tweede helft van de veldcompetitie. Daarmee is een mede titelkandidaat terecht gewezen en kan Vitesse 5 zich na de zaalcompetitie met name richten op de Zeeuwse ploegen (alle 3 te gast op de Bongerd) en op mede titelkandidaat WION.

Zaalcompetitie

Na een oefencampagne zal de zaalcompetitie op 26 november as beginnen. Voor de trouwe volgers van Vitesse 5 breekt er een wat verwarrende periode aan. Zeer vermoedelijk zal Vitesse 5 de zaal in gaan onder de naam “Vitesse 6”.  In de samenstelling van het team zijn geen wijzigingen voorzien. Er is louter sprake van een naamswijziging. Te zijner tijd volgen nadere berichten.