Vitesse 5 verdappert zich tegen KOAG

Vitesse 5 was er afgelopen zaterdag in de thuiswedstrijd tegen KOAG op gebrand om na het Zeeuwse debacle van vorige week orde op zaken te stellen. Deze missie werd weliswaar volbracht door te winnen, maar het was allemaal wel kantje boord (eindstand 9-8). Op zich was de overwinning terecht maar spannend werd het wel in de slotfase. Christa Kroonen na afloop: “Ik ben blij dat we gewonnen hebben. Makkelijk was het niet, maar voor publiek was het in ieder geval een mooie wedstrijd om te zien”. Een terechte constatering met dien verstande dat de veldbezetting in aantal hoger was dan het aantal toeschouwers.

Voorbeschouwing

Vitesse 5 had van doen met de afwezigheid van 3 ervaren krachten. Lisanne Boddé, Peter de Vries en Matthijs van der Welle ontbraken. Miranda van Tol verscheen hierdoor binnen de lijnen in het vak van Lisette Mikkers, Marco van der Oort en Bart Boddé. Het andere vak werd bezet door Captain Eline Luijendijk, Christa van der Waal, Christiaan Dubbeldam en Bart van der Waal. Grote verschil met de voorgaande wedstrijd was dat de coach van Vitesse nu wel 2 wisselspelers naast haar op de bank had zitten. In het verdere verloop van de wedstrijd zou dit zijn vruchten afwerpen, maar daarover later meer.

Wedstrijdverloop

De beschrijving van de wedstrijd laat zich niet lezen als een spannend jongensboek. Vanaf het begin pakte Vitesse 5 weliswaar een voorsprong maar heeft dit nimmer kunnen uitbouwen tot een comfortabele voorsprong. Sporadisch was er een verschil van 3 punten, meestal van 2 punten en tegen het einde bleef er nog maar één punt over. Wel goed voor 2 punten en een stevige tweede plaats op de ranglijst.

Opvallende zaken

Die waren er toch ook nog wel. Het duo Bart en Bart leek weer wat in ere hersteld. Zij namen maar liefst 7 van de 9 doelpunten voor hun rekening (Boddé: 4 en van der Waal: 3). Met name Bart Boddé wist zo de nare smaak van de vorige wedstrijd weg te werken.

Bij elkaar werd er door beide ploegen weinig gescoord. Het verdedigend werk van Vitesse 5 was op orde. Met name de “molenwiekende” Christiaan Dubbeldam en de hardwerkende Bart van der Waal zullen zich deze wedstrijd herinneren als een “middagje verdedigen”. Dit werd hun dan wel in de schoot geworpen doordat het andere vak maar moeilijk tot scoren kwam. Ongetwijfeld speelde het stormachtig weer een rol, maar daarmee wordt het stug verdedigend KOAG tekort gedaan.  Tenslotte werden de “mannelijke duels” niet geschuwd. Zowel de spelers van KOAG als van Vitesse 5 lieten zich in dit opzicht niet onbetuigd.

Spannend

En spannend werd het zeker aan het slot. Nadat Eline Luijendijk na een weergaloze actie had gescoord, stond er weliswaar een voorsprong van 3 punten op het scorebord maar dit bleek niet de bevrijdende treffer. Integendeel, Vitesse 5 verkrampte en liet de tegenstander naderbij komen. Voor Christa Kroonen het signaal om in te grijpen. De moegestreden Miranda van Tol werd vervangen door haar evenbeeld (Iris van Tol) en routinier Marco van Oort door de (letterlijk en figuurlijk) sterk invallende Kevin van der Jagt. Een gelukkige ingreep van de coach getuige het feit dat de wedstrijd uiteindelijk toch nog over de streep werd getrokken.

Zaterdag aanstaande

Dan staat de tweede expeditie naar Middelburg op de rol.  SWIFT dat in de onderste regionen van de ranglijst vertoeft, is dan de gastheer. Om de kraker van de week daarop  tegen koploper WION van betekenis  te laten zijn, zal er door Vitesse 5 gewonnen moeten worden. Met de terugkeer van de hierboven genoemde 3 routiniers en een goede voorbereiding moet dit mogelijk zijn.