Vitesse 6 houdt het bij een helftje

“De punten zijn in ieder geval binnen”, was het droge commentaar van teamchef Bart Boddé na afloop van de wedstrijd tegen PKC. Zo was het ook. Om kampioen te worden moet er ook van de laag geklasseerde tegenstanders worden gewonnen. Wat dat betreft verzaakte de brigade van Christa Kroonen niet.  PKC dat op de voorlaatste plaats vertoeft, werd terechtgewezen. Het was alleen geen feestelijke vertoning in Sporthal De Bongerd afgelopen zaterdag. Na de eerste helft leek er geen wolkje aan de lucht, maar dat was na de rust wel anders. Werd de eerste helft nog ruimschoots met 19-6 “gewonnen”, de tweede helft werd daarentegen met 6-12 dik “verloren”. Gesaldeerd leverde dit uiteindelijk een overwinning voor Vitesse op van 25-18. Daarmee blijven de titelkansen behouden. Het is nog sterker. Concurrenten Twist en Movado kwamen tegen elkaar zaterdag niet verder dan een gelijkspel, met als gevolg dat Vitesse 6 komende zaterdag in Klundert zal aantreden voor de kampioenswedstrijd! Daarover hierna meer, maar eerst de wedstrijd van afgelopen zaterdag

Voorbereiding

De zorgen voor Coach Christa Kroonen blijven bestaan. Marco van Oort en Peter de Vries zijn nog steeds geblesseerd, terwijl Bart v.d. Waal afgelopen zaterdag werkverplichtingen had. Weliswaar heeft Marco van Oort de trainingen hervat maar het spelen van wedstrijden is nog niet aan de orde. Lichtpuntje was zaterdag weer wel de terugkomst van Ashley Willemstein. Na een afwezigheid van 2 wedstrijden verscheen zij weer in de basis en speelde zij haar wedstrijd als vanouds, dat wil zeggen zakelijk en betrouwbaar. Al met al stond er toch weer een representatief team op het veld. Het eerste aanvalsvak bestond uit Matthijs v.d. Welle, Lisanne Boddé, Eline Luijendijk en Christiaan Dubbeldam. In het andere vak verschenen Bart Boddé, Maikel Buurman, Lisette Mikkers en Ashley Willemstein binnen de lijnen.

Verloop wedstrijd

Zoals gezegd, in de eerste helft was er geen vuiltje aan de lucht. Wat dat betreft werd na 10 seconden de toon gezet. De snelst gegeven strafworp in deze competitie werd door Christiaan Dubbeldam verzilverd voordat het publiek goed en wel op de tribune had plaatsgenomen. Het scoreverloop was regelmatig. Vitesse 6 speelde volgens herkenbare patronen die keer op keer goed uitpakten. Vooral het vrijspelen van de schutters was opvallend. Deze maakten dankbaar gebruik van de geboden kansen. Met name Bart Boddé toonde zich schotvaardig in die eerste helft. Met de ruststand van 19 tegen 6 werd weer hardop gedacht aan een eindscore van boven de 30 doelpunten. In de rust sprak Christa Kroonen haar waardering (en bewondering) dan ook uit voor het getoonde spel.

Na de rust was het allemaal anders. Aan de werklust of verslapping aan de kant van Vitesse lag het niet.  Terwijl PKC zich herpakte en “aangemoedigd” werd door de vergeefse pogingen van Vitesse om de wedstrijd een passend vervolg te geven, nam het scoreverloop dramatische vormen aan.

Bij een stand van 21 tegen 12 greep coach Christa Kroonen in de tweede helft in. Maikel Buurman maakte in de 10e minuut plaats voor de voor Vitesse 6 debuterende Harm Jan Korevaar. Nadat werd vastgesteld dat daarmee de balans in het vak was verdwenen, volgde een paar minuten later een ingrijpende wissel. Bart Boddé en Christiaan Dubbeldam wisselden (via een u bocht ingreep) van vak. De grote ommekeer leverde het niet op. PKC kroop zelfs naar een score van 21 tegen 15.  Voor Eline Luijendijk verscheen Iris v.d. Wel nog binnen de lijnen. Lisette Mikkers raakte echter door een ongelukkige manoeuvre geblesseerd aan haar elleboog waarna Eline Luijendijk alsnog weer binnen de lijnen verscheen. Intussen kabbelde de wedstrijd voort waarbij Vitesse op routine de wedstrijd uitspeelde en tegen het einde toch wat doelpuntjes meepakte, zodat uiteindelijk de eindstand van 25 tegen 18 op de borden verscheen.

In de tweede helft is er geen sprake van paniek geweest. Zorgwekkend was het wel. Het vertoonde spel was ver verwijderd van hetgeen de toeschouwers van dit Vitesse gewend zijn.

De cijfers

Bart Boddé was met 6 treffers het meest trefzeker. Daarna volgden met ieder 4 treffers Christiaan Dubbeldam, Lisanne Boddé en Lisette Mikkers. Ashley Willemstein, Eline Luijendijk en Matthijs v.d. Welle namen de resterende zeven voor hun rekening.

Grote verrassing

Toch kreeg de zaterdagmiddag een verrassende wending. Twee andere titelkandidaten Movado en Twist speelden afgelopen zaterdag gelijk. Na raadpleging van de reglementen is de conclusie dat bij winst van Vitesse komende zaterdag, alle mede titelkandidaten (drie in getal) definitief het nakijken hebben. Movado en Twist hebben er met hun uitslag voor gezorgd dat zij Vitesse in punten niet meer kunnen inhalen, terwijl Nexus bij winst van Vitesse komende zaterdag weliswaar nog in punten gelijk kan komen met Vitesse maar dat het onderlinge resultaat dan beslissend is voor het kampioenschap. Aangezien de wedstrijden tegen Nexus gespeeld zijn en beide clubs een thuisoverwinning boekten is dan weer het doelsaldo beslissend. Dit is 6 doelpunten in het voordeel van Vitesse! Genoeg om ook Nexus komende zaterdag voor het kampioenschap uit te schakelen.

Al met al wordt uitgekeken naar de uitwedstrijd tegen hekkensluiter DSO uit Klundert. De aanvang van de wedstrijd op De Niervaert in Klundert is voorzien om 13.20 uur.