Vitesse 6 neemt ook de tweede hobbel van de week

Afgelopen woensdag stond de tweede van de drie wedstrijden die in 3e week van februari moeten worden afgewerkt, op het programma. Een wedstrijd van betekenis voor het binnenhalen van de titel. Het betrof de inhaalwedstrijd tegen Movado dat als subtopper in de competitie zijn wedstrijden speelt. Opnieuw maakte Vitesse in een goed gevulde Bongerd duidelijk wat de bedoeling is dit zaalseizoen. Niets minder dan het binnenhalen van het kampioenschap. De drie wedstrijden van deze week zijn daarvoor beslissend. Zaterdag werd titelkandidaat Nexus nog terecht gewezen. Afgelopen woensdag moest Movado eraan geloven. Toen de goed leidende scheidsrechter Coen Schilperoord affloot, stond er weer een monsterscore op het bord (33 tegen 13). Alle clubs hebben nu een gelijk aantal wedstrijden gespeeld (negen) en Vitesse is nu koploper met 2 punten voorsprong op Twist dat zaterdag as op het menu staat.

Aanloop en verloop van de wedstrijd

Het was weer wat puzzelen voor coach Christa Kroonen. Marco van Oort zit nog steeds in de lappenmand. Peter de Vries ondervindt nog te veel hinder van zijn optreden tegen Nexus en moest de wedstrijd vanaf de kant toezien. Ook Ashley Willemstein zag zich genoodzaakt om zich af te melden voor de wedstrijd. Dit betekende dat Chantal van der Maten in de basis verscheen in het vak van Bart v.d. Waal, Lisette Mikkers en Christiaan Dubbeldam. Het andere vak bestond uit kwartet Lisanne Boddé, Eline Luijendijk, Matthijs v.d. Welle en Bart Boddé. Ook Movado kende blessureleed. Niet alleen bij aanvang van de wedstrijd maar ook gedurende de wedstrijd.

Het wedstrijdverloop kende een opvallende gelijkenis met die van zaterdag tegen Nexus. In het eerste kwartier leek het dat er een gelijk opgaande strijd in het verschiet lag. De twee Movado dames in het vak van captain Eline Luijendijk speelden sterk. Enig moment was er zelfs sprake van een achterstand, maar na 7 minuten stond Vitesse alweer voor met 4-2. Kort daarna werd de stand weliswaar nog voor even gelijkgetrokken, maar voordat het eerste kwartier voorbij was, kwam de geoliede machine van Christa Kroonen op gang. Technisch, tactisch en conditioneel raasde Vitesse af en toe over de tegenstander heen. Voor rust werd de basis gelegd voor de overwinning.

Bij aanvang van de tweede helft dreigde de wedstrijd een formaliteit de worden aangezien Movado niet meer met acht spelers in het veld kon verschijnen (blessures). Na enig overleg maakte een jeugdspeler zijn opwachting in het team van Movado. Ondanks zijn verdienstelijk optreden werd na een paar minuten duidelijk dat het een gelopen koers was. Er werd kort verdedigd en effectief aangevallen. Het schotpercentage van Vitesse dat inmiddels speelde met Suzanne Mikkers voor de moe gestreden Chantal van der Maten,  lag zeer hoog.  Intussen zonk bij het sportief spelende Movado de moed in de schoenen en werd de wedstrijd plichtmatig afgewerkt waarbij het scorebord nauwlettend in de gaten werd gehouden. Niet om het scoreverloop bij te houden maar meer om de resterende duur van de martelgang te zien wegtikken. Wat dat betreft werd het eindsignaal van de scheidsrechter door beide teams met vreugde in ontvangst genomen.

De cijfers

Geen echte verrassingen. Dit keer was het Bart Boddé die met tien treffers de gevierde topscorer was. Bart v.d. Waal bleef “steken” op zeven treffers, waarmee het totaal van dit duo op 17 treffers kwam (55% van de score van Vitesse). Hoewel de statistieken aan het eind van het seizoen zullen worden opgemaakt (en in boekvorm zullen verschijnen), is het doelsaldo van Vitesse nu al opmerkelijk. Liefst 226 treffers werden er gescoord terwijl 119 treffers werden geïncasseerd. Een enorm verschil ten opzichte van de andere clubs.

De eindcijfers zullen pas begin april kunnen worden opgemaakt maar nu staat al vast wat het mooist doelpunt is geweest van deze competitie. Dat is de treffer van Bart v.d. Waal die met zijn “backshot” diep in de tweede helft het publiek en de tegenstander deed applaudisseren:

Zaterdag 18 februari 2023

Dan staat de topper tegen Twist op de rol. In Vlaardingen wordt om 14.50 uur aangetreden tegen de nummer 2. Als ook deze wedstrijd winnend wordt afgesloten is het gat met nog vier wedstrijden te gaan, gegroeid tot 4 punten. Indien bedacht wordt dat Movado van de vier resterende clubs waartegen nog gespeeld moet worden, verreweg de sterkste tegenstander is, dan mag Vitesse na een overwinning op Twist vanaf zaterdag gaan nadenken over de invulling van het kampioensfeest.