Vitesse kan vroege achterstand niet ombuigen tegen Kinderdijk

Na een aantal weken rust mocht de selectie van Vitesse weer op voor een competitiewedstrijd. Uit bij Kinderdijk werd het laatste gedeelte van dit seizoen geopend. In een heerlijk zonnetje maakte Vitesse de korte reis naar Alblasserdam.

Beide wedstrijden werden voorafgegaan door een minuut stilte in verband met de tragische gebeurtenis eerder die week waarbij een lid van de thuisclub omkwam bij een scooterongeluk. Een mooi en terecht gebaar. Vanaf hier nog veel sterkte aan alle betrokkenen.

Het was vervolgens aan het 2e om een mooi voorgerecht voor te schotelen. Zoals zo vaak dit seizoen slaagde zij hier weer in en werd er een spannende en spectaculaire wedstrijd gespeeld. In de 1e helft had Vitesse een voorspong van 4 punten die in de rust terug was gebracht tot 1 punt. In de 2e helft zette Kinderdijk de lijn door en kwamen zij op een 15-11 voorsprong. De thuisploeg had alleen nog niet stilgestaan bij de veerkracht van de Barendrechtse reserves. Puntje voor puntje kwame Vitesse weer dichterbij en 30 seconden voor tijd maakte Thomas Aulman met een mooi afstandsschot gelijk: 16-16. Hiermee leek de wedstrijd in een (terecht?) gelijkspel te eindigen. Maar na balverlies was daar Yerman van Genderen die met nog ongeveer 20 seconden te spelen en onder luid aanmoedigen van de supporters langs de kant op miraculeuze wijze het winnende doelpunt maakte met de 1e bal in het vak vanaf de middenlijn.

Nu was het de beurt aan het door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde vlaggenschip van Vitesse. Kinderdijk liet zien dat het gebrand was om deze wedstrijd te winnen. Er werd zuiver geschoten, waardoor Vitesse geen grip kreeg op de aanval van Kinderdijk. Na een kleine 10 minuten stond er dan ook een 5-1 tussenstand op het bord waarbij Vitesse alleen gescoord had via een schot van Femke Visser. Vanaf dit moment ging het team van Peter Spek en Nathan van Helden een tandje bij schakelen. Er werd dichter op verdedigd en de aanvallen werden zorgvuldiger opgezet. Hierdoor kwam Vitesse terug tot 6-5 waarna de 1e drinkpauze vanwege het warme weer volgde. Echter kwam ook nu Kinderdijk weer als scherpste uit de onderbreking. Vaak zijn de dames van Vitesse belangrijk met hun scorend vermogen, maar nu waren het de dames van de tegenstander die het verschil maakten. Van de eerste 9 doelpunten van Kinderdijk kwamen er 7 uit handen van de dames. Mede hierdoor kon Kinderdijk weer langzaam weglopen bij Vitesse. Daar bovenop kwam ook nog een vervelende blessure van Sebastiaan Berkman die werd vervangen door Ruben Visser.
Bij rust was het gat weer geslagen tot 12-7.

Na de pauze hadden beide teams meer moeite om te scoren. Vitesse gaf meer druk op de Kinderdijk dames waardoor zij harder moesten werken, maar zelf kwam het ook niet lekker in het spel. Zo hadden beide ploegen bijna halverwege de 2e helft 3x gescoord en was de stand 15-10. Dit was het moment voor de coaches van Vitesse om te gaan wisselen en te kijken of het gat zo kon worden gedicht. Dominique Nab kwam in het veld voor Esmeralda Meijboom en Yerman van Genderen kwam in en uit het veld in een ouderwetse aanval – verdediging carrousel met Luc Willemstein. Vitesse kwam aanvallend tot meer herhaling en hierdoor ging de doelpuntenproductie in deze slotfase ook weer omhoog. Echter werd elk doelpunt aan Vitesse zijde direct vakkundig gevolgd door een doelpunt aan de kant van Kinderdijk. Zo werd er in 10 minuten 10x gescoord, maar wel door beide ploegen eerlijk verdeeld, waardoor het gat nog steeds 4 punten was en Vitesse het nooit echt spannend kon maken. Kinderdijk kon de wedstrijd ‘rustig’ uitspelen en bij een stand van 23-18 floot de scheidsrechter af. Een terechte nederlaag voor Vitesse waarbij het vanaf de 1e minuut tegen een achterstand aan keek. Tijdens de 3e helft en in de laatste zonnestralen kwamen de andere uitslagen uit poule 1F binnen en kon er worden geconcludeerd dat alle lager geklasseerde ploegen hun wedstrijd had gewonnen. Hierdoor moet Vitesse toch nog met een schuin oog naar beneden kijken. Aanstaande zaterdag staat hier een belangrijke wedstrijd voor op het programma tegen nummer 7 Juliana. Bij winst lijkt het definitieve gat wel geslagen. Op 21 mei om 17.00 start deze wedstrijd op sportpark De Bongerd.