Vitesse kind van de rekening

Alles is mogelijk
Telefoons opgeladen en oortjes in, want voor Vitesse was promotie naar de overgangsklasse vooral afhankelijk van externe factoren. (lees: de uitslagen op andere velden) In de laatste ronde van het voor Vitesse toch al zeer succesvolle seizoen 2022/2203 waren er namelijk nog vijf ploegen in de race voor promotie die allen op een punt of minder van elkaar stonden. Belangrijkste doel was om in ieder geval bij de bovenste vier te eindigen waarbij de kampioen zelfs promotie naar de hoofdklasse kon verdienen.  Voor het door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde Vitesse was winst de enige manier om alles in eigen hand te houden. Bij een gelijkspel of verlies moesten er rekenmachines aan te pas komen om te kunnen bepalen waar Vitesse in deze zeer gelijkwaardige 1e klasse poule zou eindigen. En dat zou geen eenvoudige opgave worden want de tegenstander was de tot dan toe nummer 1 in de poule, Tilburg uit …. Inderdaad Tilburg. Bij winst van de Brabanders zouden zij de hoofdprijs pakken en ook voor hen een gedenkwaardige promotie naar de hoofdklasse opleveren. Voor beide ploegen waren de belangen groot.

De wedstrijd zelf.
Gespannen koppies bij entree van de Johan vd Pol Arena op sportpark de Bongerd. De vele meegereisde supporters uit Tilburg zorgen voor een mooi sfeertje met hun blauwe / witte fakkels en luide aanmoedigingen. Ook het in grote getalen opgekomen Vitesse publiek laat zich gelden wat zorgt voor een mooie korfbal ambiance.
Zoals wel vaker bij dit soort wedstrijden met een hoge spanningsboog wordt er niet meteen het beste korfbal gespeeld. Beide ploegen hebben in het begin moeite om de korf te vinden en verdedigend wordt er goed werk geleverd. Vitesse maakte de eerste punten maar Tilburg neemt het initiatief over en komt vlak voor rust op een 3-6 voorsprong. Het toont zich net was volwassener en steviger bij de afwerking daar waar Vitesse flink wat kansen nodig heeft om tot een score te komen. Gelukkig kan Vitesse de schade beperkt houden en staat er bij rust een 5-7 tussenstand op het fluorescerende scorebord.

Op scherp zetten
De rust is nodig om wat af te koelen en de boel weer op scherp te zetten. Bij de Tilburgers lukt dat veel beter dan bij de Barendrechters. In korte tijd lopen ze uit naar een 6-13 stand en lukt er bij Vitesse niet veel meer.  Drie gemiste strafworpen zijn de stille getuigen van deze slechte periode.
Met de wetenschap van de ongunstige uitslagen op de andere velden moet Vitesse nu echt gaan presteren wil dit veldseizoen niet als een nachtkaars uitgaan. En zowaar, Vitesse recht de rug en weet met een rally van vier doelpunten de stand om te zetten naar 10-13. Zou de inhaalrace nog verder doorgezet kunnen worden ? Het wordt zowaar nog 12-14 met een aantal minuten te spelen. De “anschlusstor” blijft echter uit. Tilburg maakt het verschil weer tot drie en kan de wedstrijd professioneel uitspelen tot een 13-16 eindstand.  Grote vreugde bij de Tilburges die promotie naar de hoofdklasse hebben afgedwongen. En Vitesse ?
Door de uitslagen van de concurrentie die wel hun belangrijke wedstrijden weten te winnen eindigt Vitesse in deze tombola poule op een 5e plaats en blijft daardoor nog een jaartje in de eerste klasse. Daar waar Vitesse in de zaal wel de promotie naar overgangsklasse behaalde wordt de ploeg op het veld het kind van de rekening. Volgend seizoen nieuwe prijzen en nieuwe kansen.

Reserves promoveren wel.
Daar waar het vlaggenschip van Vitesse in het zicht van de haven strandde lukte het de reserves van Vitesse wel om promotie naar de reserve hoofdklasse (!) af te dwingen. Ook hier geholpen door uitslagen op de andere velden waar mede koploper Vriendenschaar 2 verrassend punt verlies leed en door zelf te winnen van buurman KCR 3, (16-11) kwamen de reserves in punten gelijk met Vriendenschaar. Hier was het onderlinge resultaat in het voordeel van de Barendrechters wat leidde tot de toch enigszins onverwachte promotie naar het op een na hoogste niveau van de korfbalsport. Een voor Vitesse unieke en gedenkwaardige prestatie.