Vitesse heeft dankzij een knappe wederopstanding in Sliedrecht goede zaken gedaan in de strijd om de titel. De Barendrechters knokten zich op bezoek bij Merwede terug in de wedstrijd en trokken de twee punten over de streep: 21-22.

Lange tijd leek Merwede de druk op koploper VEO, dat later die avond verloor bij KCR, op te gaan voeren. De ploeg uit Sliedrecht stond het grootste deel van de wedstrijd op voorsprong en dacht met een gat van vier goals na rust de genadeklap uit te delen, maar dat was buiten de Barendrechtse wederopstanding gerekend. Net als vorige week tegen KCR was Vitesse na een zinderende slotfase de gelukkigste.

“Het stuk weerbaarheid en omgaan met veranderingen is een van onze sterkste punten”, zei de tevreden aanvoerder Stefan van Helden na afloop van de wedstrijd. “En dat is heel knap, zeker als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd van onze ploeg.”

De door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde ploeg, die het zonder basisspelers Sven Golz, Sander den Ouden en Dominique Nab moest stellen, trok de nipte voorsprong over de streep en kwam na zes speelronden op tien punten, evenveel als koploper VEO. Nummer drie KCR heeft twee punten minder en zal de komende weken de druk willen opvoeren. Vitesse ontvangt volgende week zaterdag ALO, dat de smaak na een moeizame start de laatste weken te pakken heeft.

Ook Vitesse 2 kon terugkijken op een uitstekend optreden. Ondanks een waslijst aan afwezigen dwong de ploeg van Mandy Wigant titelkandidaat Fortuna 3 tot het uiterste. De bezoekers kwamen zelfs op voorsprong en leken na rust terug in de wedstrijd te komen, maar de Delftenaren bleken uiteindelijk te sterk.