Indeling van de teams

Vandaag is de nieuwe teamindeling voor 2023-2024 per e-mail bekend gemaakt (onderaan in de mail). Mocht u deze mail niet ontvangen hebben op het e-mailadres waarmee u bekend bent in Sportlink (en u bent of uw kind is spelend lid), neem dan even contact op met ctz@kvvitesse.nl . Hieronder een toelichting. De indeling van 1/2, 3/4, de A-categorie en de B1/B2, zal na de zomer, voor de start van de competitie, bekend worden gemaakt. Verder willen we jullie nogmaals wijzen op de vacatures die we nog hebben als trainer / coach: https://www.kvvitesse.nl/dringende-oproep-coaches-gezocht/

Toelichting op selectieprocedure

Het gehele jaar werkt de CTZ met een concept indeling voor het volgende seizoen, waarmee wij de voortgang van de spelers volgen. Op die manier zijn wij niet afhankelijk van momentopnames en komen wij tot de best mogelijke teamindeling waarbij wij korfbal kwaliteiten en sociale overwegingen, afhankelijk van het team, beide meenemen.

Zo kan het zijn dat een kind dat net nieuw in de D’tjes komt korfballen start in het laagste team, maar het jaar erna meerdere teams hoger ingedeeld wordt, als hij of zij zich sterk ontwikkelt. Ieder jaar worden de teams op deze manier opnieuw ingedeeld, en worden de kinderen in een passend team ingedeeld. Aan het einde van de zaalperiode wordt deze indeling met de trainers besproken om ook van hen feedback te ontvangen. Zo kijken wij samen met de trainers welke indeling het beste passend is.

Vervolgens wordt tijdens de laatste helft van de veldcompetitie de laatste hand gelegd aan de indeling en krijgen trainers van de huidige en toekomstige teams de kans om de opstellingen nog een keer in te zien en waar nodig te bespreken.

Op deze manier vertrouwen wij erop de teamindeling zo passend mogelijk gemaakt te hebben, zodat iedereen volgend jaar op zijn of haar plek zit. Uiteraard kan een teamindeling gedurende het seizoen wijzigen als gevolg van b.v. nieuwe leden etc.

Dispensatie van spelers

De laatste jaren krijgen wij regelmatig verzoeken of spelers in een andere categorie mogen uitkomen dan zij volgens de richtlijnen van het KNKV zouden moeten spelen. Als Vitesse streven wij ernaar om zoveel mogelijk spelers te laten uitkomen in de categorie waar zij op basis van leeftijd in horen. Soms komt het voor dat een speler toch in een categorie uitkomt waar deze qua leeftijd niet zou horen. Bij een dergelijk verzoek kijken wij naar het korfbal technische aspect van de speler en groep, maar ook naar het sociale aspect. Daarnaast moet er aan een gemiddelde leeftijd voldaan kunnen worden van de ploeg waar de speler in komt te spelen. Afhankelijk van de uitkomst hiervan kan een verzoek ingewilligd of afgewezen worden. Uiteraard bespreken wij dit altijd met de betreffende speler of ouders/verzorgers (afhankelijk van leeftijd).

Toelichting team-indeling D-categorie

Voor komend seizoen zijn er op dit moment 24 kinderen voor de D-teams. Dit is aan de krappe kant om een gewenste indeling te kunnen maken. Er trainen op dit moment nog kinderen mee, maar die hebben zich nog niet ingeschreven. Vandaar dat we hun namen nog niet bij een team kunnen plaatsen. We hopen dat er op korte termijn nog wat nieuwe kinderen met D-leeftijd lid worden. Stel dat er voor de start van het nieuwe seizoen geen nieuwe leden bij zijn gekomen, dan zal volgens deze indeling de D3 starten met 7 spelers. Om ervoor te zorgen dat de D3 wekelijks met een compleet team (en een reserve) in het veld staat, zal er een roulatie-schema komen. We vragen hiermee aan kinderen uit de D1 en D2 om volgens een vast schema, voor of na hun eigen wedstrijd, eens een wedstrijd bij de D3 mee te doen.

Als de tijden van de wedstrijden dit niet toelaten, is het ook nog mogelijk om tweedejaars E-spelers bij de D3 mee te laten doen. Na de zomervakantie zal de CTZ jullie hier verder over informeren en met een schema komen.

Indeling F en E categorie

De afgelopen seizoenen hebben we de F en E teams zo ingedeeld dat spelers veelal bij elkaar bleven.

Ook voor komend jaar hebben we besloten deze categorieën zo in te delen. We hebben wel een aantal kleine aanpassingen gedaan i.v.m. het gelijkwaardiger maken van de teams in aantallen. Door wat aanpassingen te doen aan de manier van trainen, hopen we dat de spelers nog meer plezier gaan beleven aan de trainingen en wedstrijden en zich op die manier steeds meer gaan ontwikkelen.

Daarnaast zullen we, met name in de F-categorie, ook het aantal nieuwe leden dat wil gaan spelen en hun ontwikkeling daarin, monitoren. Het kan dus zo zijn dat we hierdoor in de zaal ook volgens een andere indeling verder zullen gaan.

Het KNKV deelt de ploegen in naar aanleiding van de kinderen die erin spelen. Zij kijken hierbij naar leeftijd en in welke ploeg ze in het voorgaande seizoen gespeeld hebben (F of E) en of het om nieuwe leden gaat en hoe de wedstrijden verliepen qua scores. Aan de hand hiervan krijgen spelers punten, het streven is dat teams worden ingedeeld bij andere teams met ongeveer het zelfde aantal punten. Op deze manier maakt het dus niet meer uit of je in de E1 of E4 zit, want er wordt naar de spelers gekeken die in deze ploegen zitten.

Start volgend seizoen

Zoals eerder gecommuniceerd starten de trainingen 21 augustus. Behalve als anders is afgestemd met de CTZ, voor nu de selectie, A-junioren (12 augustus) en de B-selectie. 26 en augustus en 2 september zullen de meeste oefenduels worden gespeeld.

De CTZ