VITESSE LAAT TROUWE FANS SIDDEREN

Na afloop wreven de Vitesse supporters niet alleen de Zeeuwse regendruppels uit hun ogen, maar ook het ongeloof: waar hebben wij zojuist naar zitten kijken? Het wedstrijdverloop van Fortis – Vitesse was nog gekker dan de wildste roller coaster plannen op de tekentafel van de Efteling.

In een notendop: van 9-3 achter via 11-18 voor naar een nipte 19-20 overwinning. Te onwerkelijk voor een goed verhaal, maar het gebeurde wel diep in Zeeland.

Revanche

Het is een gekke (eerste klasse) poule waarin Vitesse bivakkeert en waarin geen uitslag vooraf te voorspellen is. Vitesse won als middenmoter van de nummers 1 en 2, maar liet de dure punten liggen tegen de onderste 2 ploegen uit de poule, waaronder hekkensluiter Fortis. Revanche op deze zaterdag zou dus goed uitkomen, zeker ook met een blik op de ranglijst.

Collectief

Maar Vitesse was niet bij de les. De ploeg die zo graag als collectief wil presteren, liet in het eerste kwart van de pot zien dat collectief falen ook tot het arsenaal aan eigenschappen behoort. Peter Spek probeerde vanaf de zijlijn zijn team in woord en daad scherpte bij te brengen, maar na 20 minuten stond er een onthutsende 9-3 achterstand op het bord. Esmeralda Meijboom ging al warmlopen en feitelijk solliciteerde het hele team naar een vroege wissel. In niets leek de ploeg op het team dat frisse aanvallen met karakterkorfbal kan combineren en zo indruk maakte tegen de koplopers de laatste weken.

Sluizen

Terwijl de hemelsluizen zich openden, laafde Vitesse zich aan deze frisse douche en volgde een inhaalslag die de ploeg en haar fans opwarmde en hoop gaf. In de eerste aanval werd puntspeler Stefan van Helden nadrukkelijk gezocht en gevonden. Ondanks sterke verdedigende druk, prikte Stefan ze gewoon binnen, alsof het een trainingspotje in de luwte was. Met 8 treffers drukte hij zijn aanvallende stempel op deze pot en dat was nodig ook. Vitesse kroop dichterbij en rook bloed. De ervaren Fleur Vink liep weer heerlijk te strijden, deelde links en rechts wat uit, maar vloog ook regelmatig  door de zilte Zeeuwse lucht.  En in de dying seconds voor rust snelde Femke Visser naar de mentaal zo belangrijke 10-9 aansluitingstreffer. Het zou niet haar laatste slotakkoord zijn, maar daarover later meer.

Uitgeteld

Ook na de thee was er geen houden aan en bliezen de Barendrechters hun tegenstander verder terug het Zeeuwse land op. Invaller Sebastiaan Berkman bekroonde een sterk optreden met een paar mooie treffers en Luc Willemsteijn bewijst wekelijks dat hij een vaste waarde in dit team is geworden. Met nog een kwartier te spelen stond het 11-18 en leek de pot gespeeld. Het geloof, de focus, het collectief strijden en de knappe acties; Vitesse liet het allemaal weer zien, alsof de 9-3 achterstand slechts virtual reality met avatars uit de koker van Mark Zuckerberg was geweest.

Suspense

Fortis had natuurlijk gezien hoe Vitesse halverwege de eerste helft uitgeteld op het kunstgras lag en toch weer opstond en wilde het nog wel eens zien. In de beste Zeeuwse traditie kwam de thuisploeg al worstelend boven en kroop tergend langzaam dichterbij. Het werd van 11-18 zomaar 17-19 met nog 5 minuten op de klok. De suspense kon je in dikke plakken van het veld scheppen. Fortis speelde op het randje, maar daar was Vitesse ook niet vies van. Het werd 2 minuten voor tijd zowaar 19-19 en een nieuwe en onnodige Barendrechtse deceptie tegen dit Fortis hing daadwerkelijk in de lucht. Vitesse hing in de touwen en de Zeeuwen stonden klaar om de genadeklap te geven.

Houdini

Het schuurde aan alle kanten, maar Vitesse bleef knap de aanval zoeken en de juiste puntspelers uitspelen. En daar was ze weer; vlak voor tijd (inderdaad, waar hebben we dat meer gehoord) scoorde Femke Visser van ver de o zo bevrijdende 19-20 door de korf en sprong een gat in de vochtige lucht. Maar ook nu moesten de Vitesse fans nog bibberen en kwam Houdini nog even langs voor een onvervalst slotakkoord. Fortis kreeg nog 1 aanval, perstte er alles, wat leidde tot een enorme kans. Het schot leek net te kort, ketste op de voorkant van de korf en rolde gracieus op en over het randje. Het leek de gelijkmaker, maar de bal viel miraculeus aan de andere kant van de mand op het kunstgras.

Zaal

De wedstrijd was gespeeld, Vitesse was doorweekt en euforisch en een nieuw hoofdstuk aan dit veldseizoen in de eerste klasse was geschreven. De Barendrechters staan zelfs in de top-3 met nog volop mogelijkheden. Sterker nog, als de ploeg in het voorjaar alle resterende 6 wedstrijden wint, is men simpelweg kampioen en lonkt de overgangsklasse. Maar dat zijn weerspiegelingen voor 2022. Eerst wacht de zaalcompetitie, die op 27 november a.s. begint en waar Vitesse zal proberen dit jaar echt uit de tweede klasse te promoveren naar een niveau hoger, waar het (zo bewijst de ploeg keer op keer) thuishoort.