VITESSE LAAT VEO ONTSNAPPEN

Op een winderig en koud sportpark de Bongerd mochten de korfballers van het door Cazdak Dekbedekkingen gesponsorde Vitesse het in de tweede wedstrijd in de Hoofdklasse opnemen tegen een oude bekende, VEO uit Voorburg.   In voorgaande wedstrijden in de zaal, toen Vitesse nog eerste klas speelde, zijn meermaals de degens gekruist met deze lastige tegenstander en ook deze middag, nu beide ploegen opgestoomd zijn naar de Hoofdklasse, zou het wel eens een lastig karwei kunnen worden.

Daar ziet het in de beginfase niet naar uit. Beide ploegen spelen in een laag tempo, vermoedelijke veroorzaakt door de veranderlijke wind die schuin over het veld staat. Kortom geen ideale weersomstandigheden waarbij de wind een belangrijke spelbreker is in het oplopen van de score. Dat gecombineerd met een hoeveelheid aan plaats fouten, zorgt ervoor dat er halverwege een 4-4 (!)  ruststand op het scorebord staat. Op dit niveau is het wel heer karig wat beide ploegen het ruim aanwezige publiek doen voorschotelen.

Na de rust een zelfde spelbeeld. Vitesse speelt nu meer de wind in de rug en dat zou een voordeel moeten opleveren maar de doelpunten blijven schaars deze dag mede door het sterk verdedigende werk van beide ploegen. Tot 5-5 gaat het gelijk op maar dan slaat VEO uit het niets een gaatje van twee doelpunten (5-7) met nog 13 speelminuten op de klok. Vitesse recht de rug en de sterk spelende Demi Nugteren blijft prima scores neerzetten.  Op 7-8 wordt nog een cruciale strafworp gemist maar Stefan van Helden (9-9) en Anne Luijendijk tweemaal brengen de stand op 11-9.

Door enkele strategische wissels proberen de coaches het tempo uit de wedstrijd te halen en ook meteen wat nieuw bloed in te brengen. Dat lijkt goed uit te pakken maar onnodig balverlies brengt de bal in het Voorburgse aanvalsvak. Een snelle aansluittreffer (11-10) volgt en nu is het zaak om de bal in de ploeg te houden. Een te snel genomen schot om de wedstrijd definitief in het slot te gooien mislukt, waarna VEO nog een ultieme kans krijgt om op gelijke hoogte te komen. Terwijl de laatste minuut al ingegaan is wordt het toch nog gelijk 11-11 en maken de prima leidende scheidsrechters er een eind aan. Had Vitesse net even wat slimmer de tijd uitgespeeld dan waren de twee punten in de Barendrechtse sporttassen verdwenen. Nu werd het er maar een en dat is gezien de krachtverhoudingen een eerlijke uitslag. Maar er had meer in gezeten  voor de thuisploeg.

De reserves van Vitesse mochten in het voorprogramma optreden tegen de buren uit Zwijndrecht Albatros 2. Het werd een duidelijke 14-7 overwinning voor Vitesse 2 met een sterk spelende en enthousiaste Ruben Visser in de hoofdrol. Maar uiteindelijk waren het de Vitesse dames die het scorende verschil maakten. Door dit resultaat lijkt nu al lijfsbehoud in de reserve hoofdklassen zeker te zijn gesteld maar er zijn nog enkele  wedstrijden te spelen en wellicht kan de blik naar boven gericht worden ?