Vitesse 5 stelt orde op zaken:

Koploper WION afgedroogd op gure Bongerd

Na het verlies van vorige week tegen Swift waren er op voorhand wat twijfels over de goede afloop van de wedstrijd tegen koploper WION. Om het gat van 4 punten niet verder te laten oplopen tot een onoverbrugbaar verschil, moest er gewonnen worden. Het decor was wat mistroostig. Druilerige omstandigheden en weinig publiek. Daartegenover stond dat Christa Kroonen alle spelers tot haar beschikking had, dat er geen verre reis hoefde te worden gemaakt en dat er nauwelijks wind stond. De beginfase van de wedstrijd deed echter het ergste vrezen. Binnen een mum van tijd keken de spelers van Vitesse 5 tegen een achterstand van 3 doelpunten aan. De eerste 5 minuten moet WION dan ook gedacht hebben dat het een makkelijke middag zou worden. Niets bleek minder waar.  Voor Vitesse 5 was de achterstand van 3 punten het startschot om de wedstrijd te beginnen. En hoe!

Verloop van de wedstrijd

Binnen de kortste keren werd de achterstand omgebogen in een comfortabele voorsprong. Trotse koploper WION onderging voor rust nog een geweldige metamorfose. Op het veld regende het, terwijl bij de tegenstander de gezichten op onweer gingen. Dit alles door toedoen van Vitesse dat accuraat, agressief en trefzeker speelde. Niemand durfde het hardop te zeggen maar iedereen dacht het wel: “bij de ruststand van 12 tegen 5 is de wedstrijd gespeeld.” Daarbij viel het op dat de beide vakken precies de helft van de scores voor hun rekening namen.

De tweede helft werd door Vitesse soepel uitgespeeld. Weliswaar niet met het machtsvertoon van de eerste helft, maar de overwinning is op geen enkel moment in gevaar geweest.  Bij een eindstand van 20 tegen 11 doken spelers en coach met tevreden gezichten het clubhuis in.

Analyse

Het is gissen waarom Vitesse 5 nu juist tegen de op papier sterkste tegenstander veruit de beste wedstrijd speelde. Ongetwijfeld speelde een rol dat coach Christa Kroonen niet van doen had met afzeggingen. Als de wedstrijd kan worden begonnen met Matthijs van de Welle en Bart Boddé op de bank staat het vast dat er zekerheden zijn ingebouwd voor het geval de nood aan de man komt. Zover kwam het niet. Louter voor de vorm verscheen Mathijs van de Welle tien minuten voor tijd in het veld voor de robuust spelende Peter de Vries.

Door het mooi weer kwam het niet (het plensde), maar Vitesse 5 was wel gedurende de gehele wedstrijd in staat zijn kwaliteiten te etaleren, dat wil zeggen “korfbal vernuft” combineren met kracht. Geen onnodig balverlies, zekeren schoten op de korf en waar nodig in fysiek opzicht vooral geen stap opzij doen. De gretigheid die Vitesse 5 aan de dag legde, moet toch een positieve impuls geven voor de resterende wedstrijden voordat de zaalcompetitie begint.

Opvallend was verder het spel van Bart van de Waal. Na wat mindere wedstrijden wist hij de korf weer als vanouds te vinden. Met name op de momenten dat het ertoe deed. Ook Marco van Oort viel op. Deze keer met zijn verdedigend spel. Af en toe dreef hij zijn tegenstander tot wanhoop.

Hoe nu verder

Vitesse 5 heeft de achterstand op koploper WION weten terug te brengen tot 2 punten. Voordat de zaalcompetitie begint zijn er nog 2 wedstrijden te gaan. Dat zijn niet de minste. Er moet worden aangetreden tegen de nummers 3 en 4 van de huidige ranglijst. Komende zaterdag is dat uit tegen het als vierde geklasseerde Fortis uit Oost Souburg Het is de laatst Zeeuwse tegenstander van het Zeeuwse drieluik. Aan de eerste 2 wedstrijden in Middelburg bewaart Vitesse geen beste herinneringen. Na de wedstrijd tegen WION doet Vitesse 5 weer mee voor het kampioenschap. Het spreekt voor zich dat Vitesse 5 de komende horde zal moeten nemen om deze positie in stand te houden.

Aanvang wedstrijd: 14.30 uur.