Afgelopen zaterdag werd in Middelharnis een aantal zaken duidelijk. Vitesse 6 blijft op kampioenskoers en Good Luck uit Middelharnis haakt daarvoor af. Tenslotte: het ziet er naar uit dat voor Vitesse Nexus uit Schiedam de grootste bedreiging vormt voor het binnenhalen van de titel.

Maar eerste de wedstrijd van zaterdag jl.

Ondanks personele problemen zag Christa Kroonen haar ploeg op een onbezorgde zege afstevenen. De afgetekende overwinning in Middelharnis van 23 tegen 17 was een prima weergave van de krachtsverhoudingen binnen het veld.

Personele problemen

Vitesse 6 zit niet ruim in zijn spelers. Twee zwangerschappen (Christa van der Waal en Andrea Boddé) en 3 blessure gevallen, te weten Ashley Willemstein, Peter de Vries en Marco van Oort, zorgden ervoor dat een beroep moest worden gedaan op Sharon van der Tholen (in de basis) en Marije Aulman. Zonder “herenreserves” moest de wedstrijd worden binnengehaald. Daartegenover stond dat na een kort verblijf in de USA, weer een beroep kon worden gedaan op Eline Luijendijk. Coach Christa Kroonen koos ervoor haar te herenigen met Lisanne Boddé waarbij het vak werd gecompleteerd door Bart Boddé en Matthijs van der Welle.  In het andere vak verschenen Bart van der Waal, Lisette Mikkers, Christiaan Dubbeldam en Sharon van der Tholen binnen de lijnen.

Het beeld van de wedstrijd lag in het verlengde van de voorgaande wedstrijden. Binnen de kortste keren stond er een voorsprong van vier tegen nul op de borden Gedurende de gehele wedstrijd werd deze voorsprong vastgehouden. Sporadisch zakte het verschil naar 3 punten maar over de gehele wedstrijd was sprake van een voorsprong van 4 punten (ruststand was 15 tegen 9).

Toch sloeg Vitesse na 30 seconden de schrik om het hart. Eline Luijendijk, nog maar net bekomen van een jetlag, kreeg een “knietje” in haar bovenbeen. Weliswaar kwam zij na een korte onderbreking weer op de been, maar gedurende de gehele wedstrijd ondervond zij hinder. In de tweede helft heeft zij zich laten vervangen door Marije Aulman.

Verdere verloop

Ondanks de comfortabele voorsprong gedurende de gehele wedstrijd, kwam het allemaal niet vanzelf. Niet moet worden vergeten dat Good Luck een groot aantal weken de trotse koploper is geweest. Vitesse moest de zo kenmerkende werklust aan de dag leggen om de kwaliteiten van de ploeg te laten renderen. Vitesse 6 is nu eenmaal wars van een gemoedelijk potje korfbal waarbij de gezelligheid voorop staat. Op de eerste plaats is het de overwinning die telt. Dezelfde insteek gold voor Good Luck, zodat de aanwezige supporters een vermakelijke wedstrijd voorgeschoteld kregen. Ook eentje met incidenten zonder dat de sportieve grenzen werden overschreden. Dat gold ook voor de aanleiding van de gele kaart die Lisette Mikkers in ontvangst mocht nemen. De overigens goed fluitende scheidsrechter Kievit sanctioneerde haar begrijpelijke reactie op een overtreding van haar tegenstandster met een te gemakkelijk getrokken gele kaart. Wellicht dat daarbij een rol speelde dat even voordien Bart van der Waal tijdens de wedstrijd in discussie ging met de bank van de tegenstander.

De cijfers

Bart van der Waal moest het in de wedstrijd tegen Good Luck met 5 treffers “afleggen” tegen defensief sterk spelende Bart Boddé die er 9 in legde. Dit in alle denkbare varianten (Strafworpen, vrije ballen, korte en lange kansen). Opvallend was verder met welk gemak Sharon van der Tholen zich manifesteerde in Vitesse 6.  Scherp spelend betrok zij zich in de combinaties en wist daarbij ook te scoren.

Hoewel het er maar twee waren, werden alle wedstrijden in januari gewonnen. In de maand februari zal duidelijk worden wie de meest aanspraak kan maken op het kampioenschap: Nexus of Vitesse. De kraker tegen Nexus (een thuiswedstrijd waarbij Vitesse erop gebrand is de uitnederlaag recht te zetten) staat gepland op 11 februari, maar zaterdag as, d.w.z. 4 februari staat nog eerst een “opwarmer” op het programma. In Hendrik Ido Ambacht wordt dan aangetreden tegen DVS waarvan in november nog met 36 tegen 15 werd gewonnen. Wel een wedstrijd voor de late opblijvers. Aanvang is om 21.10 uur.