Afgelopen zaterdag stond voor Vitesse 6 alweer de eerste terugwedstrijd van deze competitie op het programma, dat wil zeggen de uitwedstrijd tegen DVS uit Hendrik Ido Ambacht. In de thuiswedstrijd werd DVS zo ongeveer met de grond gelijkgemaakt met een score van 36 tegen 15. Ook de return van afgelopen zaterdag werd weliswaar met ruime cijfers gewonnen (13-25), maar de tegenstand van DVS was deze keer van een ander kaliber. Voor Vitesse niet verontrustend maar er moest wel gewerkt worden voor de overwinning. Ook omdat te veel kansen onbenut bleven in de eerste helft kon Vitesse niet achteroverleunen. Dat gebeurde ook niet. De koppositie kwam niet in gevaar.

Verloop van de wedstrijd

Ondanks hardnekkige blessures is Christa Kroonen erin geslaagd stabiliteit te brengen in de bezetting van de vakken. Captain Eline Luijendijk speelt nu wekelijks samen met Lisanne Boddé, Matthijs van de Wel en Bart Boddé. In het ander vak vormen Bart van de Waal en Christiaan Dubbeldam welhaast een twee eenheid. Lisette Mikkers en Ashley Willemstein maken dit vak compleet in alle opzichten.

Er hoeft niet lang stil te worden gestaan bij het scoreverloop. Doorlopend stond er een riante voorsprong voor Vitesse op het scorebord. Dit ondanks het feit dat opgelegde kansen vaak verloren gingen. Dit was zeker het geval in de eerste helft. Coach Christa Kroonen wees de spelers er in de rust op om met meer geduld moest worden “gewacht” op de goede kansen. Er werd in de eerste helft te gehaast naar de korf gezocht.

Hoewel het aantal doelpunten ten opzichte van de eerste helft vrijwel gelijk was (12 doelpunten ten opzichte van 13 doelpunten in de eerste helft) was de trefzekerheid van de schoten in de tweede helft iets toegenomen. Het in ruime mate aanwezige publiek werd niet getrakteerd op een spektakelstuk. Het was een wat vlakke vertoning van Vitesse 6. Misschien waren de gedachten al bij de wedstrijd van komende zaterdag.  Dan staat de kraker tegen Nexus op het programma, maar daarover hieronder meer. Eerst de cijfers

De cijfers

Ook nu weer wisten alle spelers van de basis acht te scoren. De scoreverdeling over beide vakken was vrijwel gelijk.  Opvallend was dat vier spelers ieder 5 doelpunten voor hun rekening namen. Uiteraard maakten beide Barten deel uit van dit gezelschap, maar ook captain Eline Luijendijk en Christiaan Dubbeldam.

Komende zaterdag

Zoals gezegd staat dan de kraker tegen Nexus op de kalender. Aan de heen wedstrijd bewaart Vitesse geen warme herinneringen. In Schiedam werd verloren in een tumultueus verlopen wedstrijd waarin Vitesse 4 gele kaarten moest incasseren die na een goed gesprek direct na afloop van de wedstrijd “werden vergeten”. Voor de coach wordt het wat puzzelen. De vraag is in hoeverre blessures nog een rol spelen bij het maken van de opstelling. Intussen is het vertrouwen groot. De nederlaag is een incident gebleken en Vitesse is erop gebrand niet nog een keer het kampioenschap in gevaar te brengen.

Bart Boddé: ”Het belooft zeker een interessante wedstrijd te worden komende zaterdag. Natuurlijk omdat we sowieso willen winnen van Nexus na het debacle begin december vorig jaar , maar ook om Nexus af te schudden als het om het kampioenschap gaat. We spelen thuis. Zeker in de thuiswedstrijden kunnen we altijd rekenen op een vaste schare supporters. Ik hoop dat wij onze supporters ook zaterdag as kunnen begroeten in de Bongerdhal. Hun steun hebben we nu echt hard nodig. Onze wedstrijd begint om 20.20 uur. Als we winnen dan is de kantine van ons!”