Geslaagde Startdag bij Vitesse.

Afgelopen zaterdag stonden de eerste competitiewedstrijden op het programma voor de teams van Vitesse. Nadat vorig seizoen abrupt werd beëindigd nog voordat het echt begonnen was, is er lang uitgekeken naar dit moment. Nog meer dan anders was deze startdag er dan ook echt eentje om bij stil te staan.

Niet in het minst omdat er in de competitieloze periode hard is gewerkt aan het clubhuis. De kantine is door een club enthousiaste leden afgelopen jaar flink onder handen genomen, wat een ware make-over tot gevolg had. Dankzij de steun van tal van leden en sponsoren heeft men zelf de spreekwoordelijke handschoen kunnen oppakken, waarvan het resultaat zaterdag te aanschouwen was.

Naast de ceremoniële opening van de kantine door Leo Visser was het ook mogelijk een kijkje te nemen in het rijke verleden van de club. De archieven met tal van foto’s werden namelijk voor het publiek geopend. Een mooi moment om met leden en oud-leden herinneringen op te halen uit lang vervlogen tijden.

Ook stond de startdag in het teken van de contractverlenging van hoofdsponsor Cazdak, die ook de komende 3 jaar Vitesse steunt als hoofdsponsor. Daarnaast heeft ook de voltallige technische staf van de Vitesse selectie besloten om nog een jaar door te gaan, op jacht naar sportief succes.

Sportief gezien stond de startdag ook in het teken van de rentree van Vitesse in de 1e klasse. Nadat afgelopen seizoen na 6 wedstrijden werd afgebroken, stond Vitesse afgetekend bovenin in de 2e klasse. Een mooie en onverwachte beloning hiervoor was alsnog een promotie en daarmee terugkeer naar de 1e klasse. Daarin stond direct een oude bekende op het programma. Fortis, de ploeg uit Zeeland die al jaren lang bovenin meedraait. Kortom, direct een mooie krachtmeting.

Het duurde niet lang of Vitesse keek al tegen een 1-6 achterstand aan. De scherpte in de afronding was te laag, maar de thuisploeg had vooral ook moeite met het fysiek sterke en stugge spel van de Zeeuwen. Verdedigend liet men hier en daar ook wat steekjes vallen, maar een ruststand van 2-8 gaf toch vooral aan dat Vitesse aanvallend uit een ander vaatje moest tappen. In de 2e helft gaf Vitesse zichtbaar meer tegenstand. Direct na rust werd het verschil teruggebracht tot 4 doelpunten, waarna het een lange tijd gelijk op ging. Schoten vielen weer, er kwamen meer kansen en verdedigend werden de duels ook feller uitgevochten. Toch liet Fortis zien dat het de controle over de wedstrijd geen moment echt verloor. Zodra Vitesse echt dichterbij kwam, viel ook aan de andere kant een belangrijke goal.

Na een vanuit Vitesse oogpunt betere 2e helft floot de scheids af bij een toch vooral terechte 14-19 eindstand. Fortis was over de hele wedstrijd gezien de bovenliggende partij, maar Vitesse kan wel positieve moed putten uit de 2e helft. Volgende week zal uit bij KOAG een nieuwe kans wachten op de eerste punten van dit seizoen.

Vitesse 2 speelde ook tegen Fortis. Een wedstrijd die van meet af aan gelijk op ging, maar waarin Vitesse lange tijd wel de overhand leek te hebben. Toch kantelde de wedstrijd in het verloop van de 2e helft richting de bezoekers. De eindstand luidde dan ook 12-14. Geen punten helaas, hoewel dit zeker binnen de mogelijkheden lag. Ook het 2e team gaat volgende week bij KOAG op zoek naar sportieve revanche.