IJZERSTERK COLLECTIEF BRENGT VITESSE TERUG AAN KOP

Huid

Af en toe heb je van die (zater)dagen dat een wedstrijd echt wat met je doet, dat die onder je huid gaat zitten, je niet meer loslaat en je meevoert in de achtbaan van het moment.

Dit was zo’n dag waarop Vitesse opstond, bewees dat het best wel een goede ploeg heeft en zichzelf een enorme dienst bewees. In het hol van de leeuw versloeg Vitesse koploper Vriendenschaar met 17-19 en pakte meeteen het beste plekje op de apenrots.

Achterverdedigen

Daar zag het lange tijd niet naar uit. De Hardinxveldse leeuw brulde, was gevaarlijk en liet zien dat het geen makkelijke middag zou worden voor de Barendrechters. Vooral Vitesse’s tweede aanval had het lastig en wist weinig rebounds te noteren, waardoor de verdediging zwaar onder druk kwam te staan. Pas na een kwart wedstrijd lukte het Vitesse om wat onder de zware druk van Vriendenschaar uit te ballen en de pot van 4-3 achter naar 4-5 voor te kantelen. Maar daar moest wel alles voor uit de kast gehaald worden.

Ook het wapen achterverdedigen werd ingezet; een zeldzaamheid voor de door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde Barendrechters, maar het werkte wel. Bij rust was er een gaatje en leidde Vitesse met 8-10.

Schaakspel

Het bleek de opmaat tot een zinderend tweede bedrijf. Hier streden twee ploegen fanatiek voor de koppositie. Vriendenschaar en Vitesse deden nauwelijks voor elkaar onder en geloofden beide vol in eigen kunnen en dus in de winst. Het werd een heerlijk gevecht, waar je je als supporter geen moment verveelde. Ook de neutrale kijkers hadden een prachtmiddag, maar die waren er niet veel. De fanatieke fans roerden zich en voelden aan dat hun support mentaal een belangrijke pion kon zijn in dit schaakspel vol suspense.

Dat het buiten de lijnen meer en vaker over het randje ging dan in het veld, zie je ook niet vaak, maar gebeurde wel in het anders zo lommerijke dorp in de Alblasserwaard.

Collectief

Terug naar de wedstrijd, want die was nog lang niet gespeeld. Sven Golz moest geblesseerd uitvallen; een forse streep door de rekening en een gevoelige aderlating. Maar invallers Luc en Jeffrey wisselden als een ouderwetste koekoeksklok aanval en verdediging af. Tegelijkertijd paste hun sterke invalsbeurt in het beeld van de dag: Vitesse was collectief groots, toonde de hele middag veerkracht, speelde fluweel waar het kon en lelijk waar het moest.

Het ging van 10-13 naar 12-15, maar de thuisploeg was taai. Opgezweept door de vurige eigen aanhang kwam Vriendenschaar terug tot 15-15 en 16-16.

Anne Luijendijk toonde andermaal haar klasse, moest als puntspeelster vol de kar trekken en kreeg hem moeiteloos in beweging. Het stond plots 16-18 en al het oranje zwart binnen de lijnen straalde uit dat deze zege niet meer weggegeven zou worden.

Het werden alsnog helse minuten, waarin nagelbijten een eerste levensbehoefte werd, maar Vitesse was er wel klaar mee en sleepte met 17-19 de winst binnen.

Luchtspiegeling
Een onvervalst collectief staaltje wilskrachtig korfbal; het was ook broodnodig na eerdere wisselvallige wedstrijden. Vitesse is nu trots koploper, maar de dagkoersen zijn grillig. Het verschil tussen plek 1 en plek 7 is slechts twee (!) punten. In deze knotsgekke maar heerlijke eerste klasse telt elk punt en is een fata morgana in de warme woestijn tastbaarder dan een comfortabele positie op de ranglijst.

Maar goed, je kan beter bovenaan staan en dat doet Vitesse minstens een week. A.s. zaterdag wacht alweer een volgende kraker als Kinderdijk op bezoek komt op De Bongerd; een ploeg waartegen Vitesse trouwens geen goed track record kan overleggen. Alle hens aan dek, dus mis deze kraker, die om 17.10 uur begint niet.