Pittig potje voor winnend Vitesse 6 in slotwedstrijd

Coach Christa Kroonen wilde er in de kleedkamer direct voorafgaand aan de thuiswedstrijd tegen Good Luck uit Middelharnis geen misverstand over laten bestaan. Ook in de laatste wedstrijd verwachtte de succescoach dat deze winnend werd afgesloten. Het kan niet anders zijn dan dat de coach van Good Luck dezelfde woorden heeft gesproken. Aldus werd het publiek getrakteerd op een enerverende pot korfbal waarin de kampioen uiteindelijk op overtuigende wijze afrekende met de goede bedoelingen van Good Luck. Als eindstand verscheen 27 tegen 14 op de borden. In 2023 heeft Vitesse alle negen wedstrijden gewonnen.

Voorbereiding

Het is een terugkerend verhaal. Met het herstel van Peter de Vries is meer tijd gemoeid dan voorzien. De ogen zijn nu gericht op het veldseizoen. Ook nu ontbrak Marco van Oort. Niet vanwege een blessure (tegen Movado begon hij vorige week immers in de basis), maar vanwege een verblijf in het buitenland.

Christa Kroonen koos ervoor de vertrouwde vakindeling te handhaven.  Uiteraard waren Eline Luijendijk en Lisanne Boddé weer aan elkaar gekoppeld, wederom terzijde gestaan door Bart Boddé en Matthijs van der Welle. In het andere vak ook weer de vertrouwde gezichten met Lisette Mikkers, Ashley Willemstein, Christiaan Dubbeldam en Bart van der Waal.

Good Luck had van doen met slechts één blessure geval en verscheen voor het overige met een meer dan complete ploeg in Barendrecht die het mogelijk maakte om veelvuldig tactisch te wisselen.

Verloop wedstrijd

Als gezegd begon Good Luck voortvarend maar dit werd in de eerste secondes overtroffen door Vitesse. Het record van de snelste openingsscore (op naam van Christiaan Dubbeldam na 15 seconden), werd door Bart van der Waal afgelopen zaterdag verbroken. Slechts 5 seconden waren er nodig om de voorsprong van één tegen nul op de borden te zetten. Daarna golfde het spel snel op een neer waarbij aan weerszijde werd gescoord. Na een kleine 10 minuten keek Vitesse zelfs  tegen een achterstand aan van drie tegen vier.

Daarna werkte Vitesse gestaag aan het nemen en uitbreiden van een voorsprong.  Van het gemak waarmee dit de afgelopen wedstrijden plaatsvond, was nu geen sprake. Good Luck dat met een ruime supportersschare was afgereisd naar Barendrecht, maakte de gehele wedstrijd duidelijk zich niet als makke schapen te willen afvoeren.  Good Luck toonde net als Vitesse veel werklust en gaven veel verdedigende druk. Ook werden af en toe de grenzen opgezocht zonder dat dit ten koste ging van de sportiviteit. Vitesse ging mee in deze speelwijze.

Met een voorsprong van 16 tegen 8 voor Vitesse gingen de ploegen de kleedkamer in voor de rust. De eindstand van 27 tegen 14 betekende weliswaar een ruime overwinning, maar voor het publiek was het zeker geen saaie vertoning.

Uiteindelijk gaf de kwaliteit van Vitesse de doorslag, dat wil zeggen scherp spelen en toewerken naar goede kansen. Dit alles met een conditie die op orde is.  Good Luck zocht het in het verdere verloop van de wedstrijd steeds meer in de lange afstandsschoten maar dat bracht de rood witten niet de gewenste oplossing.

Blessure

Toch ook nog zorgen voor Vitesse. Christiaan Dubbeldam klapte bij een ongelukkige manoeuvre door zijn enkel. Deze week zal moeten blijken wat de ernst van de situatie is. Voor de wedstrijd had dit verder weinig gevolgen. Zijn vervanger Maikel Buurman paste moeiteloos in het vak en nam 2 treffers voor zijn rekening.

Einde competitie

Vitesse 6 kan met volle tevredenheid terugkijken op de zaalcompetitie. Er werd slechts één wedstrijd verloren (uit tegen Nexus). De overige wedstrijden werden doorgaans met hoge scores winnend afgesloten (doelsaldo 170!). In één wedstrijd moest Vitesse tot het gaatje gaan om de overwinning veilig te stellen en dat was de zwaarbevochten overwinning tegen Twist in de blaashal te Vlaardingen.

Vervolg veldcompetitie

Het is al een opgave om het “hoe en waarom” van de wisseling van Wintertijd naar Zomertijd uit te leggen, maar dat geldt des te meer voor de naamwisseling van “Vitesse 6” naar “Vitesse 5”.
Teamchef Bart Boddé: “Dat valt inderdaad bijna niet uit te leggen, maar uiteindelijk doen we dit omdat we dit afgesproken hebben met Vitesse 5 in de zaal. Voor onze supporters moeten we dat volgend jaar echt anders doen. Er is wat gemopper over de onduidelijkheid en het telkens weer moeten aanpassen van de spandoeken.

Hoe dit ook zij, na een korte oefencampagne zal de veldcompetitie worden hervat en gaat Vitesse 5 er alles aan doen om de dubbel binnen te halen. Wordt vervolgd!