Huwelijk

In het handboek “hoe verpest ik een leuk feestje” schreef Vitesse zaterdag met veel plezier een nieuw hoofdstuk. Het zag er allemaal gezellig en feestelijk uit in de hofstad. Op het Haagse Stokroosveld, waar al 100 jaar wordt gekorfbald, hadden de korfbalclubs Futura en Dubbel Zes dan eindelijk de krachten gebundeld. Uit het Haagse huwelijk werd op 1 juli jl. de nieuwe club Dunas geboren. Deze zaterdag was de ouverture op het eigen knusse veld. Helaas had Vitesse andere belangen en liet korfballend Dunas en sportwethouder Bredemeijer met lege handen achter. Pas bij 10-28 was het gedaan en kon de geplande feestelijke naborrel voor de thuisclub aarzelend hervat worden.

Sexy

Schurend tegen Scheveningen zou je zilte zeelucht verwachten. Maar rond het veld hing een walm van de BBQ waarin de houtskool naast het veld lekker lag te pruttelen. Dat laatste deed Vitesse zeker niet. Op een zonnige zaterdagmiddag trokken de Barendrechters de goede lijn van vorige week stevig door. Dunas kon precies 2 minuten genieten van de 1-0 voorsprong, maar beleefde daarna een kansloze middag. Vitesse zette af en toe flink aan en speelde net als vorige week fris en open korfbal.

Ruud Gullit had het in een ander tijdperk ooit over sexy voetbal. Welnu, Vitesse legde de korfbal-variant op het strakke Haagse kunstgras. Het was lekker om naar te kijken en ook nu straalde de spelvreugde van het team. En evenals in de competitie-opening een week eerder, wisten alle acht basisspelers de korf te vinden.

Rust

Analyserend valt op dat Vitesse een enorme rust uitstraalt. Het team is verjongd, maar met behoud van ervaren pijlers, waardoor er een lastig te kloppen mix is ontstaan. De ploeg oogt niet alleen volwassen, maar speelt daar ook naar: frivool als het kan, zakelijk als het moet. In de residentie overheerste nu vooral de frivoliteit met af en toe toverballen om je vingers bij af te likken.

Tsja, en wat pik je er dan uit: de twee puntspelers die samen 60% van de score voor hun rekening namen? Imponerend, akelig goed en broodnodig als de tegenstand echt serieus wordt, dat zeker. Maar nu tekende Esmeralda Meijboom voor de actie van de dag, vooral omdat die een blauwdruk is van waar Vitesse op traint en wat op een mooie Haagse zaterdag dan zomaar gestalte krijgt.

Trainer/coach Peter Spek wil 60 minuten lang druk op de bal zien. Via een prachtige steal plukte Esmeralda de bal bij het uitverdedigen uit de lucht voor haar zeker een kop grotere dame, waarna de volgende actie leidde tot een strafworp en goal. Let wel; niet bij 3-6 na een kwartier spelen, maar na 50 minuten korfbal en bij een 9-23 voorsprong.

Koppositie

Vitesse bolde niet uit, kreeg daar vanaf de kant ook de kans niet voor, maar bleef gaan. Het slotakkoord van Stefan van Helden, na wederom een prachtige aanval over alle schijven, was van een ultieme schoonheid en zette het scorebord stil bij 10-28.

A.s. zaterdag komt mede koploper Weidevogels naar De Bongerd en kan Vitesse de krachten pas echt gaan meten. Vanaf 16.00 uur begint de strijd om de koppositie, een bij voorbaat interessante krachtmeting.