Vitesse 5 draaft door

Driemaal is scheepsrecht in Zeeland

Gemakkelijk ging het niet afgelopen zaterdag, maar de vreugde was er niet minder om. Na 2 uitnederlagen tegen Middelburgse clubs, stond zaterdag de derde Zeeuwse club op het menu. Deze keer niet in Middelburg, maar in het naburige Vlissingen tegen Fortis. Tijdens de wedstrijd liet Vitesse 5 er geen misverstand over bestaan. Een derde uitnederlaag tegen een Zeeuwse club was onbespreekbaar. Voor de fijnproevers was de wedstrijd misschien niet een lust voor het oog, maar wie zich wist te vermaken met een stevig potje korfbal werd op zijn wenken bediend.  Er zat voldoende spanning op de wedstrijd. Dit vertaalde zich af en toe in het nodige duw en trekwerk. Ook verbaal werden tijdens de wedstrijd af en toe de degens gekruist. Gekorfbald werd er natuurlijk ook, waarbij zowel Fortis als Vitesse zich van hun beste kant lieten zien. Na de wedstrijd was het gedaan met de animositeit en werden de handen geschud waarbij Vitesse 5 ook nog eens de felicitaties in ontvangst mocht nemen.

Wedstrijdverloop

Er was sprake van een gelijk opgaande strijd. Dat gold zeker voor de eerste helft. Weliswaar wisten de Barendrechters bij tijd en wijle een voorsprong te nemen, maar deze werd dan weer snel tenietgedaan. Door de afwezigheid van Bart en Christa van de Waal en Christiaan Dubbeldam was coach Christa Kroonen genoodzaakt wat omzettingen te doen. Lisette Mikkers, Lisanne Boddé stonden in het vak met Bart Boddé en Matthijs van de Welle.  In het andere vak maakte Sharon van der Tholen haar opwachting met captain Eline Luijendijk (de absolute uitblinkster waarover later meer), Marco van Oort en Peter de Vries.

Met een minieme voorsprong kon worden gerust (8-9). Tijdens de rust maakte Christa Kroonen duidelijk dat een overwinning op Fortis voor het grijpen lag en dat geen energie verloren moest gaan in de randzaken. Het spelbeeld van de tweede helft was een logisch vervolg op die van de eerste helft, met dien verstande dat Vitesse 5 tien minuten voor tijd een gaatje wist te slaan van 3 punten. Daarna was het billen knijpen voor de afwezige supporters van Vitesse 5. Fortis kwam akelig dichtbij. Vitesse 5 beperkte zich veelal tot balbezit. Ternauwernood kon de wedstrijd winnend worden afgesloten met de stand van 14 tegen 15

Analyse

Bij een nadere analyse valt er het nodige te melden. Het wordt eentonig maar het blijft opmerkelijk. De inzet van Vitesse 5 liep wederom als een rode draad door de wedstrijd. De wil om te winnen staat voorop. Tegenslagen worden nog tijdens de wedstrijd omgezet in overbrugbare uitdagingen.

De afwezigheid van Bart v.d. Waal werd keurig opgevangen door de veel scorende Bart Boddé. Met 4 treffers nam hij meer dan 25% van de score voor zijn rekening. Daarmee was hij niet de uitblinker. Die speelde in het andere vak. Eline Luijendijk maakte niet alleen indruk door het aantal treffers (6 punten) dat zij maakte, maar vooral door de wijze waarop er door haar gescoord werd. De vele doorlopers en de actie waarbij 2 tegenstanders op het verkeerde been werden gezet, maakten indruk.

Het is al eerder gememoreerd in één van de vorige verslagen. De inbreng van de dames van Vitesse 5 is groot als het om het scorend vermogen gaat. De hereniging van oud Vitesse 1 spelers Lisette Mikkers, Lisanne Boddé en Eline Luijendijk in Vitesse 5 blijft niet onopgemerkt. Samen met Sharon van der Tholen namen zij 9 van de 15 doelpunten voor hun rekening. Misschien nog meer opvallend: Tegendoelpunten werden door de dames in het geheel niet geïncasseerd.

Tenslotte kan worden vermeld dat Matthijs van der Welle na blessureleed weer in zijn oude doen is geraakt. Zijn lengte en kracht bezorgden zijn tegenstander in aanvallend opzicht een slechte middag.

Hoe nu verder?

De overwinning van zaterdag is niet zonder gevolgen. Op de eerste plaats zijn alle verplaatsingswedstrijden in Zeeland (3 in getal) in de eerste helft van de competitie afgewerkt. Dat is een rustgevende gedachte. Het is na de zaalcompetitie aan 3 tegenstanders om na een verre reis de krachten op de Bongerd te meten met Vitesse 5.

Nu de eerste helft van de competitie erop zit kan de balans worden opgemaakt. De kampioensaspiraties zijn nog springlevend ondanks de achterstand van 2 punten op WION. Er zijn voldoende mogelijkheden om deze achterstand te corrigeren. Dat de eerste helft van de competitie er op zit, betekent nog niet dat het gedaan is met de veldcompetitie. Zaterdag as staat de “return” van de eerste wedstrijd op het programma. Dan komt de nummer 3 op bezoek. In de heenwedstrijd werd Sporting Delta door Vitesse 5 nog verslagen met 13 tegen 10. Daarna werd door Sporting Delta alleen nog verloren van WION.

Ongetwijfeld wordt het weer een boeiende wedstrijd. Temeer omdat coach Christa Kroonen over alle spelers kan beschikken.  Aanvang is voorzien om 13.45 uur.