Vitesse 5 verjaagd door de wind!

De Zeeuwse bodem brengt weinig geluk.  Afgelopen zaterdag stond voor Vitesse 5 de tweede uitwedstrijd in Middelburg op het menu. Het werd opnieuw een deceptie.  Nadat ONDO een paar weken geleden de punten in Middelburg liet, was het nu SWIFT dat de Barendrechters met niks op zak huiswaarts deed keren.  De wind waar SWIFT ontegenzeglijk beter mee om kan gaan, zal een rol gespeeld hebben, maar is niet de reden van dit verlies. De oorzaak kan dichter bij huis worden gevonden. De schotvaardigheid van SWIFT was op een hoger niveau. Zowel de korte kansen als afstandsschoten verdwenen makkelijker in de korf. Bij Vitesse lukte het simpelweg niet. Al met al een treurige middag voor de in het zwart gestoken spelers van Vitesse 5. Ook een nederlaag met vervelende gevolgen. Het karakter van de wedstrijd tegen WION zaterdag as is nu anders. Sinds afgelopen zaterdag gaat deze wedstrijd niet meer om de koppositie (WION heeft inmiddels een voorsprong van 4 punten), maar om de vraag of Vitesse 5 WION nog kan bijbenen en weet te voorkomen dat de competitie voortijdig beslist wordt.

Opstelling

Coach Christa Kroonen moest het doen zonder de vaste waarden Bart van der Waal en Christaan Dubbeldam. Daar stond tegenover dat Peter de Vries en Matthijs van der Welle hun rentree maakten. Aldus stonden Matthijs van der Welle, Lisette Mikkers, Bart Boddé en Lisanne Boddé bij aanvang in de aanval. In het andere vak maakten Peter de Vries, Marco van Oort, Captain Eline Luijendijk  en Elianne Kooij (Vitesse 3 speelster) hun opwachting. Het scoreverloop van de wedstrijd was regelmatig. Doorlopend was er voor de Barendrechters sprake van een achterstand. Deze is nooit kleiner geweest dan 2 punten. Zo kon het geburen dat met een stand van 10 tegen 7 werd gerust. Het verschil bij de eindstand was zelfs 4 punten (20 tegen 16).

Verloop wedstrijd

De Barendrechters waren niet in staat om op hun gebruikelijke niveau te acteren. Alleen Lisanne Boddé wist haar scorend vermogen te etaleren. Met 5 treffers (en 0 tegentreffers) was haar inbreng zeker van belang maar was zij in haar eentje uiteraard niet in staat om de middag feestelijk af te sluiten. Viel er dan helemaal niks te genieten?  Toch wel. De manier van spelen van Vitesse 5 blijft erop gericht om te winnen. Bij de pakken neerzitten, is er niet bij.  Er ontvouwde zich een fysieke wedstrijd waarbij SWIFT zich ook niet onbetuigd liet.

De scheidsrechter moest het intussen bij tijd en wijle ontgelden en zag zich zelfs genoodzaakt de wedstrijd stil te leggen om beide aanvoerders vermanend toe te spreken. Het moest gedaan zijn met het leveren van commentaar op zijn beslissingen.

Ook de terugkeer van Peter de Vries bleef niet onopgemerkt. Zijn spel en doorloper maakten indruk. Voor Matthijs van der Welle, die na een aantal weken van afwezigheid weer van de partij was, kwam het eindsignaal niet te vroeg. Conditioneel is er nog zeker werk aan de winkel, maar voor de komende wedstrijden zal zijn inbreng (lengte, kracht en spelinzicht) van betekenis worden.

Zaterdag as

Zoals gezegd staat komende zaterdag de wedstrijd tegen WION op het programma. Het is niet de wedstrijd geworden waarbij de koppositie in het geding is. Wel een wedstrijd waarbij Vitesse 5 zijn tanden kan laten zien en de spelers van WION duidelijk kan maken dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat zij na de jaarwisseling met de bloemen naar huis gaan.

Aanvang wedstrijd op de Bongerd: 12.15 uur