Vitesse 6 deelt klappen uit: Ook Twist hangt in de touwen

De meegereisde Vitesse supporters waren het er afgelopen zaterdag allemaal over eens dat dit de meest pittige wedstrijd was die Vitesse 6 tot nu heeft gespeeld. Het ging allemaal letterlijk en figuurlijk niet zonder slag of stoot daar in Vlaardingen. Niet alleen stond de blaashal onder druk maar dat gold ook voor de spelers van beide ploegen. Zowel Twist als Vitesse waren erop gebrand om de wedstrijd winnend af te sluiten. Vitesse wilde met winst op Twist het kampioenschap min of meer veiligstellen. Voor Twist was het de laatste strohalm om nog aangehaakt te blijven in de titelrace. Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd. Zeker voor wat betreft de wedstrijdinstelling. In fysiek opzicht bracht Twist meer lengte op het veld en een overtreding werd niet geschuwd. Ook Vitesse liet zich voor wat betreft het laatste niet onbetuigd, maar de tactiek, wilskracht en een surplus aan conditie gaven uiteindelijk de doorslag. Spannend was het allemaal wel. Bij rust leidde Vitesse met een miniem verschil (8-9). De eindstand van 15-17 steekt ook schril af tegen de voorgaande uitslagen, maar de vreugde over deze zwaarbevochten overwinning was er niet minder om.

Aanloop

Nog steeds heeft coach Christa Kroonen van doen met 3 blessuregevallen, te weten Peter de Vries en Marco van Oort. Ook Ashley Willemstein werkt nog aan herstel. Het goede nieuws is dat Marco van Oort de trainingen weer kan hervatten. De opstelling deed ondanks de blessures weer vertrouwd aan. Eline Luijendijk (captain), Lisanne Boddé, Matthijs v.d. Welle en Bart Boddé vormden met elkaar het vak. In het andere vak verschenen Lisette Mikkers, Chantal v.d. Maten, Christiaan Dubbeldam en Bart v.d. Waal binnen de lijnen. In de tweede helft werd de gebruikelijke wissel toegepast, dat wil zeggen Suzanne Mikkers verving Chantal v.d. Maten.

Voordat de coach in de “groepshug” de laatste instructies kon geven, deed de technisch vaardige Bart v.d. Waal een poging het scorebord van de gastheren aan de praat te krijgen. Dit lukte ten dele. Alleen het scoreverloop kon worden weergegeven. De tijdregistratie liet het helaas afweten tijdens deze spannende pot.

Verloop wedstrijd

In het eerste kwartier had Vitesse het moeilijk en moest bij tijd en wijle tegen een achterstand van 2 punten aankijken. Vitesse moest daarbij  toezien hoe Twist veel tijd in de aanval was. De afvang was bij Twist goed verzorgd. Het bemachtigen van de bal ging moeizaam bij Vitesse.

In het verdere verloop van de eerste helft kwam er herstel en wist Vitesse (met moeite) op gelijke hoogte te komen. Intussen werd  kort “op de man gespeeld”. Veel overtredingen, protesten en af en toe animositeit tussen de spelers. Gedurende de gehele wedstrijd gingen er af en toe spelers naar de grond.

Matthijs v.d. Welle: ”dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het leek wel een Rugbywedestrijd af en toe.”.  Hoewel het pittig was begreep de goed leidende scheidsrechter Van Zelm wat er op het spel stond. Van Zelm na afloop: ”je kon zien dat dit een wedstrijd was tussen voormalige selectiespelers. Dan gaat het er af en toe stevig aan toe. Dan moet je niet voor alles affluiten en de teams hun wedstrijd laten spelen.”

Zoals reeds vermeld wist Vitesse de eerste helft met een minieme voorsprong af te sluiten. De tweede helft was een logisch vervolg op de eerste. Echter, bij Twist vloeiden de krachten langzaam weg en dat ging ten koste van de accuratesse. Niet dat het daarna voor Vitesse een simpele  zaak was. Wel nam de trefzekerheid en het balbezit aan de kant van Vitesse toe waardoor het team in de wedstrijd groeide. Zo kon in de tweede helft een kleine voorsprong worden opgebouwd. Hoewel de brigade van Christa Kroonen voldoende ervaren is om een voorsprong tegen het einde van de wedstrijd  op geslepen wijze vast te houden, kwam het eindsignaal toch als een grote opluchting. Het verschil tussen beide ploegen was gering.

Cijfers en de commentaren

Voor wat betreft de cijfers kan het gebruikelijke worden gemeld. Het duo Bart & Bart nam tien van de 17 treffers voor zijn rekening.  Eline Luijendijk en Lisanne Boddé scoorden ieder 3 treffers. De resterende treffer komt op naam van Christiaan Dubbeldam.

Commentaar Christa Kroonen: “Complimenten voor de ploeg. Het is op karakter en kracht dat we deze wedstrijd hebben binnengehaald. Van alle tot nu toe in de zaal gespeelde wedstrijden was deze pot verreweg het spannendst en het zwaarst”.

Ook Teamchef Bart Boddé toonde zich tevreden met het resultaat: ”Inderdaad was het af en toe stevig, maar wij leverden daaraan ook onze bijdrage. Belangrijkste is natuurlijk dat we ons niet gek hebben laten maken, maar ons eigen spel zijn blijven spelen. Inmiddels hebben we de concurrentie op 4 punten en meer gespeeld. Nu nog 4 wedstrijden te gaan. Allemaal clubs uit het rechter rijtje. Natuurlijk moeten we niet onderschatten. Er breekt nu een rustperiode aan. Dat komt goed uit na 3 wedstrijden in één week. De geblesseerde spelers kunnen dan aan hun herstel werken, zodat we 11 maart weer met een compleet team kunnen verschijnen.”