De beslissende week is door de brigade van Christa Kroonen goed begonnen. Binnen 8 dagen moet een drieluik aan wedstrijden worden afgewerkt die zeer vermoedelijk beslissend zal zijn voor het binnenhalen van het kampioenschap. Afgelopen zaterdag was de opening van het drieluik. Nexus werd daarin uiteindelijk met speels gemak opzij gezet. Woensdag as (15 februari) staat de inhaalwedstrijd tegen subtopper Movado op het programma. Daarna volgt op zaterdag de uitwedstrijd tegen medetitelkandidaat Twist. Nu eerst de gewonnen wedstrijd van zaterdag jongstleden tegen Nexus.

Aanloop wedstrijd Nexus

Voor het team van Captain Eline Luijendijk was er veel aan gelegen om de wedstrijd tegen Nexus winnend af te sluiten. De heenwedstrijd lag nog vers in het geheugen. Een verloren partij met 4 (kwijtgescholden) gele kaarten zorgden in december voor een enerverend potje. Binnen de gelederen van Vitesse was iedereen het erover eens dat dit nooit had mogen gebeuren. Direct na afloop van de wedstrijd in december werd al uitgezien naar de return van zaterdag om één en ander recht te zetten. In de aanloop waren er nog wel zorgen over de veldbezetting. Met name geblesseerden (Marco van Oort en Peter de Vries) en de afwezige Christiaan Dubbeldam zorgen voor hoofdbrekens voor Christa Kroonen. Fysiotherapie en wilskracht zorgden ervoor dat Peter de Vries zijn rentree kon maken. Daarnaast onderbrak Bart Boddé zijn vakantie in Drenthe om in Barendrecht binnen de lijnen te verschijnen.  Aldus was de bezetting naar wens. Peter de Vries verscheen in het vak van Eline Luijendijk en van Lisanne & Bart Boddé.

Lisette Mikkers, Bart van der Waal, Ashley Willemstein en Matthijs v.d. Welle vormden het andere vak

Verloop van de wedstrijd

Ook Nexus had serieuze plannen en verscheen met de complete ploeg binnen de lijnen. In de eerste helft had Vitesse van doen met zware tegenstand. In vele opzichten waren de ploegen aan elkaar gewaagd. Veel inzet, kracht maar ook doordacht spelen en gebruik makend van vaste patronen. Het scoreverloop ging het eerste kwartier in de eerste helft dan ook gelijk op. Daarna ging er iets mis bij Nexus, terwijl Vitesse kon vasthouden aan het gebruikelijke niveau. Nexus trachtte met lange afstandsschoten Vitesse bij te benen. De pogingen werden steeds krampachtiger met navenant gevolg. Nog in de eerste helft liep Vitesse uit (ruststand 14-7) en werd de basis gelegd voor de uiteindelijke overwining.  Wel maakte Christa Kroonen gebruik van een time out ongeveer 5 minuten voor rust. Niet zozeer om op adem te komen (ook wel), maar vooral om de spelers er op te wijzen hun concentratie te behouden.

Met name de tweede helft was een lust voor het oog. Ook dat vond Christa Kroonen na afloop: ”Het was werkelijk een genot om de ploeg te zien spelen. Ik denk dat dit de beste wedstrijd was tot nu toe”. En zo was het ook. Vitesse excelleerde en bracht Nexus op de knieën. Zozeer zelfs dat de spelers van Nexus het kampioenschap Vitesse na afloop toewensten. Vitesse speelde over de volle breedte sterk. Smaakmaker en plaaggeest voor Nexus was Bart v.d. Waal. Negen treffers kwamen van zijn hand. In de tweede helft wist Nexus slechts 5 keer te scoren ten opzichte van de 12 keer waarbij Vitesse de korf wist te vinden. De time out 10 minuten voor tijd werd vooral gebruikt om de bestelling van de drankjes voor na de wedstrijd op te nemen. De eindscore van 26-12 was een  logische en overtuigende overwinning in een soms pittige maar bovenal sportieve wedstrijd.

De cijfers

De score van 26 was vrijwel gelijkelijk verdeeld over de beide vakken. Topscorer was zoals gememoreerd andermaal Bart v.d. Waal met 9 treffers

Ook lieten de dames zich niet onbetuigd. Vaste waarden Eline Luijendijk en Lisanne Boddé toonden zich trefzeker door elk 4 treffers voor hun rekening te nemen. De meest fraaie treffer nam Ashley Willemstein voor haar rekening.

Opvallend daarbij is dat precies de helft van de scores uit de handen van de dames kwamen.

Volgende wedstrijden

Het resultaat tegen Nexus werd met vreugde begroet. Niets in de wedstrijd deed herinneren aan het debacle van december. Het publiek werd bedankt en vol vertrouwen wordt dan ook uitgekeken naar de volgende 2 wedstrijden, te beginnen met die van woensdag tegen Movado.

Teamchef Bart Boddé: ”Drie wedstrijden in één week is pittig maar dat moet op dit niveau kunnen. De vraag is nog even of de enkel van Peter de Vries voldoende is hersteld voor de wedstrijd van woensdag as. Geruststellend is wel dat Christiaan Dubbeldam weer in ieder geval beschikbaar is. Vanaf nu is elke wedstrijd voor ons een finale. Zeker als we de komende 2 wedstrijden winnend weten af te sluiten, is het pad geëffend om de titel binnen te halen”

Voor de trouwe fans:

Woensdag begint de wedstrijd om 19.45 uur in sporthal de Bongerd. Zaterdag daarop speelt Vitesse 6 de topper tegen Twist. Plaats van handeling is de Blaashal van Twist te Schiedam. Aanvang 13.35 uur.