Voor de selectie van de korfballers van Vitesse begon de competitie met uitwedstrijden tegen het Rotterdamse WION. Zowel de reserves als het vlaggenschip van de door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde selectie hadden deze tegenstander. WION is geen onbekende voor de Barendrechters want ook vorig seizoen stonden deze wedstrijden op de kalender. En hoewel resultaten uit het verleden niets zeggen over de toekomst zou op basis van scorebord journalistiek toch het beste een winstpartij voor Vitesse op het totoformulier ingevuld kunnen worden. Vorig seizoen werden beide partijen gewonnen van de Rotterdammers, al ging het toen niet makkelijk.
De reserves van Vitesse gaven het goede voorbeeld. Met een dikke 7 – 14 ruststand in het voordeel van Vitesse 2 werd de wedstrijd zonder moeite uit gebald tot een 15 – 22 eindstand. Na rust een duidelijk gelijker opgaande strijd maar het verschil was al gemaakt in de eerste helft. Dat gat van 7 werd niet meer goed gemaakt zodat de eerste zege voor het naar promotie hunkerende Vitesse 2 een feit werd.
Hoe anders verging het de hoofdselectie van Vitesse. In de eerste helft een zelfde spelbeeld als bij Vitesse 2. Een makkelijk spelend en scorend Vitesse dat veel verdedigende druk gaf op de tegenstander die daardoor moeilijk tot scoren kwam en Vitesse kon zelf regelmatig scoren uit goed opgezette aanvallen. Het was een genot om naar te kijken. Bij rust een 6 – 15 stand en geen wolkje aan de lucht voor het frivole Vitesse. Een voorbode voor een mooi seizoen waarin het nu eindelijk eens moet gaan gebeuren, promotie naar de eerste klasse ?
Na rust een heel ander spelbeeld. WION rechtte de rug en ging slimmer spelen en ook veel meer scoren. Met name de dames van WION kregen het op de heupen en vormden een plaag voor de Vitesse defensie. Daar kwam bij dat het rebounden door WION goed werd ingevuld zodat er lange aanvallen gespeeld konden worden met veel schotpogingen. Gelukkig bleef Vitesse ook regelmatig scoren door met name Robin v/d Pol, Stefan van Helden en de hardwerkende Jeffrey v/d Maten. Toch werd het gat van 9 steeds kleiner tot een gaatje van 6 verschil bij een 13 – 19 tussenstand met nog 10 minuten op de klok. Een schijnbaar veilige marge maar Vitesse ging mee draven in het hoge tempo van de tegenstander daar waar juist minder tempo een beter wapen zou zijn geweest. Door het hoge tempo werd relatief snel balverlies geleden door Vitesse en dus de kans voor WION om te kunnen aanvallen en dat ook nog eens succesvol. Zo slonk de grote voorsprong als sneeuw voor de zon en kwam WION zelfs tot op een punt (20-21) met nog minder dan een minuut te spelen. Gelukkig werd de eerstvolgende Vitesse aanval beloond met een doelpunt en kwam Vitesse niet meer in de problemen. Eindstand 20 – 22.
Een benauwde avond voor Vitesse 1 dat zo goed begon maar het hoge peil niet kon vasthouden. Wel goed om te zien hoe de ploeg bleef knokken voor de wedstrijd en zeker niet opgaf. Genoeg spelers die op het juiste moment een goede actie in huis hadden voor een onderbreking of assist. Dat brak regelmatig de aanvallen van de tegenstander en was misschien wel de sleutel voor het goede eindresultaat. Komende zaterdag is om 17:45 het Waddinxveense Korbis de tegenstander in sporthal de Bongerd. De reserves spelen om 16:20 ook tegen Korbis.