VITESSE HOUDT HOOFD KOEL

De start van de veldcompetitie was in alle opzichten uitdagend voor de Vitesse selectie. Het niveau is hoger dan ooit tevoren en de weersomstandigheden waren al een vette kluif op zich. Het tweede speelde uit bij KCC 3 een historische wedstrijd: de eerste in de rijke Vitesse geschiedenis in de hoofdklasse. De Capellenaren werden direct bij de lurven gegrepen, kenden een beroerde (lees veel te korte) voorbereiding en dat betaalde zich op een snikheet sportpark Schenkel duur uit. Vitesse 2 raasde eroverheen, alsof de hoofdklasse dagelijkse koek is en was pas tevreden bij een ongekende 17-28 overwinning.

Thermometer

Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen coaches Niels Molendijk en Ronald Berrevoets gedacht hebben. Vitesse 1 trad aan tegen het altijd wat lastige RWA uit Albrandswaard; direct een derby in de overgangsklasse dus. Van een ongekend tropische thermometer viel af te lezen dat de pot niet alleen op korfbaltechnische kwaliteiten gewonnen zou worden. De ploeg die de krachten het best zou verdelen, kon de titel “De slimste ploeg” nauwelijks meer ontgaan.

Extreem

Het eerste kwartier was in alle opzichten voor RWA. De thuisploeg straalde in elke vezel gedrevenheid en ambitie uit, waar Vitesse wat tam over het veld sjokte. Vertaald op het scorebord, stond RWA met 6-2 voor; het verdedigde scherp op de gevaarlijke Vitesse dames en mocht zelf ongehinderd en tergend trefzeker aanleggen. Gek genoeg gaf dit juist hoop voor Vitesse, met name omdat de omstandigheden zo extreem waren.

RWA verspeelde in deze fase wel erg veel energie en dat kon je met de beste wil niet van Vitesse zeggen. Bewust of niet, maar Vitesse deed het rustig aan. Wel waren de gasten zo slim om af en toe mee te scoren, hoewel de schotpercentages voor rust om te huilen waren. Maar toch, de Vitesse prestatie curve was een nauwelijks waar te nemen vals plat, maar de lijn ging wel degelijk naar boven.

Loom

Waar RWA in de laatste 10 minuten voor rust al in de reserves tastte, kwam Vitesse als een sluipmoordenaar dichterbij. Sterker nog, bij rust stonden de Barendrechters zomaar met 8-9 voor. Een lekkere stand, want ook na de pauze lag er een lome energievretende en klamme hitte boven het kunstgrasveld. Vitesse kwam, en dat was razend knap, wel steeds beter in de wedstrijd, had de energielevels goed verdeeld en wist ook de korf veel beter te vinden. In deze fase maakten de Vitesse dames het verschil, daarbij vaak goed ondersteund door de heren.

Mandy

Tot een kwartier voor tijd dacht RWA dat het bij 10-13 kon bijblijven en kansen rook die er niet waren. Vitesse schakelde een tandje bij en liep via 12-16 naar een comfortabele 13-18 voorsprong zo’n vijf minuten voor tijd.

Het moment van de middag was curieus en kwam onbedoeld uit de koker van de ervaren en geslepen Mandy Biesbroek. Zij mocht een strafworp nemen, RWA vroeg een time-out aan en een RWA heer dacht daarna slim te zijn door zo’n beetje op de strafworpstip zijn veterdiploma te gaan halen en Mandy uit haar concentratie te brengen. De in ieder geval duidelijk leidende scheidsrechter nam op dit moment zijn beste beslissing van de middag en floot in. Mandy moest ongeveer om de RWA heer heen walsen om aan te leggen, waardoor de stip mis ging. Uiteraard mocht Mandy hem direct overnemen en kwam RWA er zonder geel nog goed vanaf. Deze keer bleef zij koelbloedig en stonden de vele Vitesse fans op de banken.

Het was direct de laatste treffer en zo hield Vitesse op een zwoele zaterdag het hoofd koel en nam de eerste belangrijke punten mee naar huis.

A.s. zaterdag wacht op de Bongerd Erasmus 1, dat de competitie ouverture tegen Oranje Wit nipt met 17-19 verloor. De wedstrijd begint om 15.35. Om 14.10 uur speelt Vitesse 2 een loodzware pot thuis tegen HKC 2, dat Oranje Wit 2 met 21-7 van de mat veegde.