VITESSE KLAART DE KLUS

De opdracht was simpel : met nog twee wedstrijden te spelen was er nog een punt nodig voor de Barendrechtse korfballers van het door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde Vitesse om het kampioenschap in de eerste klasse binnen te halen en dus promotie naar de overgangsklasse te realiseren.  Niets mooiers om dat te doen in de laatste thuiswedstrijd in een volgepakte sporthal de Bongerd. Drie rijen dik stonden de supporters om met hun aanmoedigingen Vitesse over de streep te trekken. Tegenstander Merwede uit Sliedrecht was bekend en berucht, want in het verleden werd er regelmatig verloren van deze stugge ploeg die in de competitie op een nette vierde plaats bivakkeert, maar geen belangen heeft om zich overmatig in te spannen tegen een uiteraard tot op het bot gemotiveerd Vitesse.

Indrukwekkend

Na een indrukwekkende minuut stilte voor onlangs overleden Vitesse icoon Sandy Kappetijn, schoot Vitesse uit de startblokken. Na een kwartier stond er al een geruststellende  8-1 voorsprong op het scorebord en leek de promotie slechts een kwestie van tijd.
Zoals wel vaker zijn kampioenswedstrijden niet echt de beste en mooiste wedstrijden om naar te kijken en deze keer leek het niet anders te zijn gezien het grote krachtsverschil in het begin van de partij. De tegenstander rechtte echter de rug en sloop langzaam dichterbij. Vitesse wist gelukkig regelmatig te blijven scoren, zodat het nooit de tegenstander het idee zou geven dat er wat te halen viel. Bij rust was het 12-8.

De tweede helft leken de zenuwen de overhand te krijgen, want Vitesse ging steeds krampachtiger spelen tegen een Merwede dat steeds een puntje dichterbij kwam. Het collectief sterke Vitesse, waarbij bijna alle spelers wel hun moment hebben om te kunnen scoren, deed Merwede uiteindelijk de das om. Met een 23-21 uitslag werden de beslissende punten binnengehaald en was promotie naar de overgangsklasse een feit. Een prestatie van formaat.

Toekomst

Na jaren geploeter in de tweede klasse en een mooie promotie vorig jaar waarbij Vitesse eindelijk de sprong maakte naar de eerste klasse, is dit seizoen meteen de stap gezet naar de overgangsklasse, wat maar twee niveaus is onder het hoogste korfbalniveau in Nederland. En dan te bedenken dat de jonge ploeg van trainers Niels Molendijk en Nathan van Helden voldoende groei potentie heeft om wellicht nog een stap te maken. In de wetenschap dat zowel de reserves van Vitesse als de junioren ook op overgangklasse niveau acteren ligt er een mooie korfbaltoekomst voor het ambitieuze Vitesse in het verschiet.

Meer foto’s:

Foto’s van de Kampioenswestrijd van 25-03-2023, Vitesse 1 – Merwede/Multiplaat 1
Overzicht van het Kampioen’s feest in D’n Otter