VITESSE OVERLEEFT WESTLANDSE VELDSLAG

Logistiek

Het was niet alleen sportief een uitdagende dag voor de Vitesse selectie, maar ook logistiek had de bond het Vitesse afgelopen zaterdag niet makkelijk gemaakt. Precies 134 strekkende kilometers lagen er tussen de sporthallen waar Vitesse 1 en 2 hun tweede wedstrijd in de zaalcompetitie afwerkten. Maar een strakke planning van de Barendrechters zorgde voor genoeg mensen op de diverse banken, waar het tweede team direct van profiteerde. Door een knappe 18-21 overwinning op TOP in Arnemuiden lonken nu al stiekem de kruisfinales om een plek in de overgangsklasse; een ongekende weelde.

Underdog

Het leidde ook bij Vitesse 1 tot een boost en de wil om ook deze zaterdag de verdubbelaar op de mat te leggen. In Maasdijk stond het op papier zwakkere Dijkvogels klaar om de punten niet zomaar weg te geven. De thuisploeg staat bekend om haar strijdlust en korfbal op en deze zaterdag ook vaak over het randje. Dijkvogels had zich vooraf maar wat graag in de underdog rol gemanoeuvreerd en wilde met een verjongd team de strijd best aangaan.

Elastiek

Precies 10 seconden smaakten de Maasdijkers het zoet van de voorsprong, maar 35 seconden na het eerste fluitsignaal stond het alweer 1-1. Vitesse wilde uit de drukte blijven en bracht de stand binnen 10 minuten slim en vakkundig op 1-5. Daardoor leek het een makkelijke middag te worden voor de Barendrechters, maar daar wilde Dijkvogels niet aan meewerken. De ploeg uit het Westland bleef in het spoor en plakte zich knap, dat moet gezegd, vast aan het Barendrechtse elastiek.

Zodoende was het bij rust slechts 5-9 en kon Vitesse allesbehalve uitbollen.

Aanslag

Na rust werd de sfeer grimmig en probeerde Dijkvogels met het betere sleur- en trekwerk Vitesse uit haar spel te halen. Spelen op het randje mag, maar vlak na de pauze ging de thuisploeg daar ver overheen. Sebastiaan Berkman begon een duel om de bal, maar lag even later kermend op de grond. Bij judo noem je dit een onvervalste ippon, maar op het korfbalveld was dit niets minder dan een aanslag, die Sebastiaan sportief ook niet overleefde. Met een knieblessure werd hij uit de wedstrijd geschopt, zonder dat dit tot consequenties leidde voor zijn tegenstander die ook niet de indruk wekte dat hij ver over de scheef was gegaan.

Horde

Vitesse raapte de scherven uit de glazen stad weer op, maar had moeite om door te drukken. Het werd van 8-13 zomaar 10-13 en dan weet je dat het gek kan aflopen in dit Maasdijkse theater. Vitesse liet Dijkvogels even uitrazen, maar toonde in het laatste kwart van dit duel aan dat het de titelfavoriet is in deze verkorte zaalcompetitie. Het werd uiteindelijk nog afgetekend 14-23, waardoor deze lastige en vervelende horde vakkundig werd genomen.

A.s. zaterdag speelt Vitesse om 15.00 uur in Goes tegen TOGO, dat afgelopen zaterdag tegen Weidevogels alle hoeken van het veld kreeg te zien en met een beschamende 37-12 nederlaag de weg terug naar Zeeland nam. Onderschatting ligt op de loer, maar daar zal Peter Spek zijn team zeker op wijzen.