VITESSE PAKT PROMOTIE OP ZINDERENDE ZATERDAG

Super Saturday

Alsof er geen pandemie had rondgespookt, alsof alle zorgen voor de wereld om ons heen even waren weggewaaid in de bijtende vrieskou. De tijd stond zaterdag voor Vitesse even stil, de gedachten gingen terug naar lang vervlogen tijden met een propvolle sporthal, schreeuwende supporters en spelers die de adrenaline door hun aderen voelden razen. Het was met recht al omgedoopt tot Super Saturday en daar was geen letter van gelogen.

Hoogzwanger

Nadat diverse jeugdteams al kampioen waren geworden, deed ook Vitesse 3 dat in Giessen tegen ACKC 2 dunnetjes over. Vervolgens pakte Vitesse 2 de felbegeerde titel in de eerste klasse en staat de ploeg al met anderhalf been in de overgangsklasse; ongekend. De sfeer was gezet voor de hoofddis van deze inderdaad zinderende zaterdag. Vitesse 1 kon uit tegen Weidevogels niet alleen de titel pakken, maar ook direct promotie afdwingen. De Bleiswijkers wilden het Barendrechtse feestje maar wat graag verpesten en hadden ook uitzicht op het kampioenschap. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig voor een heerlijk avondje. Geen stoeltje was nog onbezet, de hal dampte en de atmosfeer was hoogzwanger van het verlangen aan beide kanten naar een mooie pot korfbal.

En die kwam er.

Startblokken

Peter Spek had zijn team in de voorbereiding op deze kraker op scherp gezet en dat was te merken. Verdedigend stond het als een huis met direct al een paar knappe steals, waardoor de aanval heerlijk kon bouwen. Anne Luijendijk opende het bal vanaf de stip, waarna het een kwartier lang knetterde aan alle kanten. Vitesse had de startblokken goed afgesteld en stond al snel op 0-3, maar Weidevogels had de hal niet voor niets uitbundig versierd. De thuisploeg kwam tot 2-3 en niet veel later tot 3-4. Het was een felle tweestrijd tussen een op papier beter Vitesse, maar wilskracht, doorzettingsvermogen en een paar scherpe schutters leverden Wiedevogels niet voor niets een ticket voor de kruisfinales op.

Tandem

Vitesse doorzag het gevaar en zette een tandje bij. Esmeralda Meijboom knalde na goed rebound werk van Robin van der Pol op de voor haar zo bekende wijze de belangrijke 4-7 binnen, waarna topschutter Stefan van Helden onder zeer zware verdedigende druk toch feilloos afdrukte. De geweldige tandem met Fleur Vink staat al weken lekker in de olie en is een feest om naar te kijken. De ene treffer was nog mooier dan de andere en ook de 5-10 na ruim een kwartier was prachtig: een wonderschone pass over het hele veld van Stefan naar Esmeralda zorgde voor een al even mooie treffer. Het tempo was moordend en de terechte vraag was: waar gaat dit naar toe?

Reset

Het leidde tot een onvermijdelijke adempauze aan beide kanten, waarin de ploegen ook middels time-outs even op de reset knop drukten en hergroepeerden. Wat volgde was de minuut van Anne, waarin zij drie acties op de mat legde, haar tegenstandster volledig de weg kwijt was en de stip voor 7-11 zorgde. Maar ook de slotseconden voor de pauze waren van een ongekende schoonheid. Vitesse kent de weelde van twee dodelijke dames in de eerste aanval. Femmes fatales Femke Visser en Anne Luijendijk zorgen voor continue dreiging, wisseling van posities en dus ook doelpunten. Nu was het Femke die twee keer van ver aanlegde en scoorde; bij rust was het 9-13 en kon iedereen in de hal even op adem komen.

Pas de deux

Gek genoeg hing Weidevogels ondanks al het Barendrechtse geweld nog aan het elastiek en kwam weer op drie punten verschil. Maar gelukkig is daar altijd weer Fleur Vink, die in haar tweede of misschien wel derde jeugd heerlijk aan het sleuren was en haar team op sleeptouw nam. Fleur ademt adrenaline en is de vleesgeworden korfbalvariant van fotosynthese: zij zet wedstrijdspanning om in energie en bekroonde haar optreden met een listig omdraaiballetje. Vitesse pakte het moment op en denderde door naar 14-19 middels een heerlijke pas de deux tussen Anne en Femke. De talrijke Vitesse fans zongen de longen leeg en de kelen schor; een ouderwetse setting die we zo lang hebben moeten missen.

Lach

Na een kwartier kwam Sebastiaan Berkman in het veld voor de moegestreden Dennis, waarna Luc Wllemsteijn zijn titel als slangenmens moest afstaan aan Anne Luijendijk. Zij was deze dag niet af te stoppen en speelde ongetwijfeld een van haar beste wedstrijden. De uitstekende vorm van de vorige pot wist zij nog naar een niveau hoger te tillen en speelde weergaloos. De lach was niet van haar gezicht te krijgen en terecht. Het was weer even Ladies Day, want ook invalster Dominique Nab scoorde een heerlijk balletje. Luc Willemsteijn lepelde prachtig de 24ste en laatste treffer voor Vitesse binnen. Bij 20-24 was het gedaan en was de tank ook helemaal leeg aan beide kanten. Een prachtig schouwspel in een heerlijke ambiance; zo eindigde Super Saturday voor Vitesse.

Het team staat nu in de kruisfinales en mag op 9 april om (waarschijnlijk) 19.35 uur thuis aantreden tegen het Dordtse Movado, maar promotie is al een feit. Met een geweldige teamgeest en individuele uitzonderlijke klasse kan Vitesse volgend seizoen een niveau hoger aan de bak.

We kijken er nu al naar uit.