VITESSE TOONT VEERKRACHT

Livestream

Bijna 2 jaar na de laatste competitiewedstrijd in sporthal De Bongerd stond Vitesse er weer.

En ook het publiek mocht op de tribunes plaatsnemen, dus leek het bijna op een doodnormale zaterdagavond in februari. Bijna inderdaad, want het covid-spoor trok ook door de Vitesse selectie met speelster Dominique thuis op de bank. En ook hoofdcoach Peter Spek was uit voorzorg thuisgebleven en moest dus noodgedwongen via de livestream zijn team volgen.

Dat is dan nog een positief gevolg van Covid, dat Vitesse een prima livestream biedt aan de supporters; niet alleen voor Vitesse 1 maar al wekenlang gedurende de dag voor alle thuiswedstrijden.

Speed daten

Tegenstander Weidevogels betrad met licht psychologisch voordeel het veld, want eind november wisten de Bleiswijkers thuis met 20-18 van Vitesse te winnen. Het was de ouverture van een zaalcompetitie die al snel werd geannuleerd, uitslag geschrapt, uithuilen en opnieuw beginnen.

De nieuwe opzet nu is een versnelde zaalcompetitie met maar 4 ploegen en daarna kruisfinales tegen anders poules; een soort van speed dating op de zaalvloer. Elke nederlaag telt dan ook extra zwaar en omgekeerd betekent winst op de naaste concurrent al bijna een ticket voor de kruisfinales in april.

Siamees

Dat hadden beide ploegen goed begrepen, want er werd vanaf het begin fel op de bal gespeeld. De teams kennen elkaar goed, hebben dus weinig geheimen, wat ook tot uiting kwam in het scoreverloop. Als een Siamese tweeling dansten de korfballers om elkaar heen zonder echt los te komen. Het resulteerde in een boeiend gevecht, dat naarmate de eerste helft vorderde wel in het voordeel van de thuisploeg kantelde.

Tiental

Nathan van Helden zat voor het eerst als hoofdcoach op de bank en had zijn ploeg opdracht gegeven vooral verdedigend het verschil te maken, hoe gek dat wellicht ook klinkt. Weidevogels kreeg geen meter ruimte en moest daarom noodgedwongen nog langer dan gebruikelijk zoeken naar de vrije man of vrouw. Dat die er vaak niet was, is de verdienste van Vitesse dat als een waar collectief de tegenstander langzaam maar zeker opvrat. Daarbij kon men leunen op de aanvallende kracht die er altijd is en ook over meerdere schijven verdeeld. Stefan van Helden zette met uiteindelijk een tiental treffers de toon, mede dankzij prima ondersteunend werk van zijn vakgenoten.

Collectief

Bij rust was het plots 17-10 en leek Vitesse een makkelijk tweede deel van de avond in te gaan. Maar Weidevogels kwam gretig uit de kleedkamers en sloop tergend langzaam naar 17-15.

Het was mooi om te zien dat Nathan in zijn ploeg bleef geloven en niet wisselde om iets te forceren. De thuisploeg wist dit vertrouwen op waarde te schatten en zette nog eens aan. Esmeralda Meijboom zorgde voor de in veel opzichten bevrijdende 18-15. Het duurde 10 minuten voor dit doelpunt viel, maar het zorgde voor een ongekende boost bij Vitesse. Collectief trok men de zege over de eindstreep en volledig uitgewoond strompelde menige speler met een glimlach op het gezicht naar de zijlijn.

Verdubbelaar

Met een prima 24-19 overwinning zette Vitesse een reuzenstap richting de kruisfinales in april. Het betekende het slot van een mooie avond, want ook Vitesse 2 wist in een ware thriller met 16-14 van Weidevogels 2 te winnen. De verdubbelaar kon op de eerste zaterdag in februari weer worden ingezet en Peter Spek zette tevreden zijn tv op de slaapstand aan het eind van de avond.

A.s. zaterdag 12 februari speelt Vitesse 1 om 16.50 uur uit tegen Dijkvogels. U bent gelukkig weer van harte welkom in sporthal Maasdijk om het team daarbij te ondersteunen.