Twist – Vitesse 11-01-2020

Na 3 korfbal loze weekenden mocht de door Cazdak Dakbedekkingen & Installatietechniek gesponsorde Vitesse selectie aantreden tegen het Vlaardingse Twist. Zowel Twist 1 als 2 stonden samen met Vitesse en Maassluis in de top 3 van beide poules. Een belangrijke zaterdag dus, waar door winst van zowel Vitesse 1 (20-25) als Vitesse 2 (7-18) de maximale score mee naar Barendrecht werd genomen.

Zoals gezegd was het eerst de beurt aan de reserves, die na de bloedstollende overwinning van de vorige speelronde op Maassluis nog ongeslagen bovenaan staan in poule R2K. De eerste helft ging gelijk op, Vitesse had moeite om weg te komen bij het hardwerkende Twist. Bij rust stond er een score van 6-10 op het bord. Deze voorsprong is in de tweede helft niet in gevaar gekomen. Defensief stond Vitesse 2 als een huis, en incasseerde slechts 1 tegen doelpunt in de laatste 30 minuten. Er werd afgefloten bij een eindstand van 7-18; hiermee blijft Vitesse 2 ongeslagen bovenaan staan.

Na een korte pauze was de beurt aan het vlaggenschip om de 2 punten veilig te stellen. Het herenkwartet begon het nieuwe jaar goed; respectievelijk Jeffrey, Stefan, Dennis & Robin legden allen 1 keer aan en schoten 1 keer raak. Na 3 minuten stond er al een gat van 4 doelpunten op het scorebord: 0-4. Echter was deze voorsprong ongeveer zo snel verdwenen als deze gecreëerd was; 5 minuten later keek Vitesse tegen een 5-4 achterstand aan. Bij Twist waren het voornamelijk de 2 aanvallende heren die het verschil maakten. Zo snel als het in de eerste minuten ging, zo lang duurde het daarna tot de korf weer gevonden werd. Na 6 minuten geen goals, kwam de 5-5 uit handen van Lisette: na een goede actie ronde zij haar doorloopbal fraai af.

Halverwege de eerste helft was het een duel tussen Femke en haar dame dat uitmondde in een opstootje. Na een geblokte doorloopbal was er wat geduw en getrek, wat resulteerde in een berisping van de scheidsrechter. Het aanwezige thuispubliek liet het hier niet bij zitten, en floot Femke luidkeels uit bij haar volgende balcontacten. Ondanks dit was het Vitesse dat het voortouw nam richting de rust. Waar Twist de grootst mogelijke moeite had om de korf te vinden, scoorden de Barendrechters er lustig op los. Met een score van 7-11 kon Vitesse aan de thee, wetende dat het gaatje van 4 wederom op het scorebord stond.

De tweede helft begon op eenzelfde manier als de eerste. Vitesse schoot uit de startblokken en wist binnen 3 minuten het verschil naar 6 te tillen: 8-14. Gelijk als aan het begin van de wedstrijd konden de oranje-zwarten ook nu de ruime voorsprong niet vasthouden. Wederom waren het de 2 aanvallende heren van Twist die de stand eigenhandig naar 13-14 wisten te tillen. Met twee goals wist Vitesse de rug iets te rechten, maar vond coach Harro Tamerius het toch tijd om verdedigend te wisselen. Ondanks de verwoede pogingen van Luc bleef Vitesse het verdedigend lastig hebben. Gelukkig was het aanvallend messcherp, mede door een revelerende Stefan. Zijn 6 goals in de laatste 20 minuten van de wedstrijd zorgden ervoor dat het Vitesse publiek de hele wedstrijd redelijk relaxt heeft kunnen kijken. De ploeg had controle over de wedstrijd, en ging goed om met de aanvallende druk die het kreeg van Twist. Bij een eindstand van 20-25 floot de scheidsrechter af en kon het vlaggenschip weer 2 punten bijschrijven.

Al met al dus een succesvolle zaterdag voor de Vitesse selectie, dat met Twist een directe concurrent heeft weten te verslaan. Volgende week komt Reeuwijk op bezoek in Barendrecht. Om half 6 is het de beurt aan Vitesse 2, waarna het vlaggenschip om 7 uur mag aantreden. Komt dat zien!