VITESSE VERGEET TE WINNEN

Als een geknakte roos die net tot volle bloei wilde komen, zo moet de Vitesse selectie zich na het eerste oktoberweekend voelen. Waar de euforie rond 1 en 2 de laatste weken terecht zicht- en voelbaar was, staat Vitesse nu weer met beide benen op het kletsnatte kunstgras.

Oud Gastel is de Barendrechters niet gunstig gezind. Waar in een recent verleden een beslissingswedstrijd in een veredelde gymzaal tragisch verloren ging tegen het Zeeuwse Tjoba, zo beleefde Vitesse afgelopen zaterdag weer haar Waterloo. En dat terwijl de voortekenen gunstig waren. Vitesse kende na de slechte ouverture tegen Fortis een aantal prima weken waarin het zichzelf als een volwassen eersteklasser etaleerde. Fris korfbal als het kon, lelijk spel als het moest. Twee overwinningen op rij waren een terechte beloning, waardoor Peter Spek zijn ploeg in de subtop zag meedraaien.

Deze zaterdag tegen het nog puntloze Juliana zou Vitesse zich steviger aan de top nestelen, zo was toch de indruk vooraf. En ook na het eerste bedrijf leek er geen vuiltje aan de toen nog kalme herfstlucht. Vitesse legde een flink aantal mooie aanvallen op de mat, waarbij snelle combinaties zorgden voor links en rechts vrijstaande spelers. Slechts het afronden ging moeizaam, maar omdat Juliana daar nog slechter in was, bleef Vitesse redelijk makkelijk overeind. Dat de gebrekkige afronding Vitesse uiteindelijk de das om zou doen, was op dat moment nog niet te voorzien, maar zou uiteindelijk de tragische conclusie van een natte middag zijn.

Bij rust was het 5-9, geen score om trots op te zijn, maar wel een redelijk comfortabele voorsprong. Na de pauze ging het echter al snel fout. Thuisploeg Juliana en het weer zorgden simultaan voor meer dreiging en al snel voor een koude douche aan Vitesse-zijde.

Binnen 10 minuten stond het 10-11 en was er van verzorgd Vitesse-korfbal met een goede afronding al lang geen sprake meer. Individuele oplevingen aan Barendrechtse zijde hielden de voorsprong in stand, maar benauwd was het al even en echt beroerd werd het in de slotfase.

Drie minuten voor tijd kwam Juliana langszij en rook de twee punten. Met nog 120 tellen op de klok pakte de thuisploeg de voorsprong en ondanks ultieme pogingen en botte pech kwam Vitesse niet meer langszij. Gedesillusioneerd dropen de Barendrechters af en zagen Juliana de 15-14 overwinning en dus ook de eerste punten intens vieren, en terecht.

Sport fascineert, zo bleek ook nu weer op een koude en kille Brabantse zaterdagmiddag. Een volkomen onnodige nederlaag tegen de hekkensluiter werpt Vitesse terug naar de middenmoot, terwijl de nummers 1 en 2 de komende weken wachten om Vitesse verder naar beneden te duwen.

Daar kan Vitesse uiteraard zelf een serieus stokje voor steken, maar dan zal men uit een beter vaatje moeten tappen. Zaterdag 9 oktober om 16.30 uur zullen we zien of Vitesse daartoe tegen RWA in staat is.