VITESSE ZONDER KLEERSCHEUREN RICHTING KRAKER

Het kerstreces was al lang ingepakt en opgeruimd en ook Blue Monday moest nog komen. Maar toch kent Vitesse geen spetterend begin van 2019. Sterker nog, vorige week werd thuis met de hakken over de sloot gewonnen. Verdiend, dat wel, maar het was geen wedstrijd voor de rijke analen van de club.

Deja Vu

Dat was het afgelopen zaterdag uit tegen Weidevogels ook niet, maar het deja vu had wel licht legendarische trekjes. Een paar jaar geleden speelde Vitesse hier een bekerpotje dat uiteindelijk tot bijna middernacht duurde, met verlengingen, strafworpseries, een heus Van Gaaltje (met Robin in de Tim Krul rol) en dat voor nog geen handvol trouwe fans. Wie erbij was, vergeet het nooit meer.

Donker

Ook nu was het donker aan de oevers van de Rottemeren en echt steenkoud in de wat merkwaardig ogende sporthal. Het aantal fans was in ieder geval verdubbeld, maar aan het spel van hun team konden ze zich niet echt warmen. Een spektakel werd het nooit, maar je schrijft tenslotte niet elke week een nieuw meiden- of jongensboek.

Ook lelijke wedstrijden kan Vitesse winnen, dat deed het vorige week thuis en dat deed het nu ook. Al moet gezegd dat Vitesse wel beter in het spel kwam en nog best een voldoende haalde voor een groot deel van de wedstrijd. Maar er zaten ook momenten bij dat de Barendrechters weer eens verslapten. Weidevogels kroop te vaak te dichtbij; een situatie die Vitesse zich toch echt zelf mocht verwijten.

Topper

Wel viel wederom op dat Vitesse het spelletje over veel schijven kan verdelen en minder dan vroeger afhankelijk is van een of twee pure puntspelers. Zo werden de treffers tegen Weidevogels keurig tussen de dames en heren verdeeld en vond bijna iedereen haar of zijn naam terug op het scoreformulier.

Uiteindelijk ging Vitesse met een keurige 15-21 overwinning terug door het donkere bos richting Barendrecht. Degelijk was het wel, maar a.s. zaterdag is meer nodig om punten te halen.

Dan komt koploper Kinderdijk naar de Bongerdhal en zal Vitesse echt een tandje moeten bijschakelen.

Het wordt de eerste wedstrijd voor Stefan van Helden na zijn lange schorsing, dus Vitesse is op volle oorlogssterkte. Kinderdijk verloor thuis nipt van ONDO, waardoor deze beide ploegen nu 10 uit 6 hebben en Vitesse 8 uit 6. Winst betekent dus volop meedoen om de titel, een doelstelling die Vitesse met de beschikbare kwaliteit natuurlijk moet nastreven.

De topper tegen Kinderdijk begint op 26 januari om 20.30 uur in De Bongerdhal.