Sporthal de Hofstede was gisteren het decor voor ODO – Vitesse. Net zoals het hele seizoen speelt de hoofdmacht zij aan zij met de reserves. Zo ook gisteren, toen er na 2x 60 minuten korfbal 4 punten bijgeschreven kon worden voor de door Cazdak dakbedekkingen & installatietechniek gesponsorde selectie. Het vlaggenschip won na een bloedstollende wedstrijd met 16-18. Voor Vitesse 2 was het minder spannend; ODO 2 werd met dubbele cijfers verslagen: 14-24.

Zoals gezegd begon de avond met ODO 2 – Vitesse 2. In het verleden is ODO 2 altijd een makkelijke prooi geweest voor Vitesse, dat met 4 punten uit 2 wedstrijden nog altijd ongeslagen is in de zaalcompetitie. Het begin van de wedstrijd ging gelijk op, toch kon er gerust worden met een verschil van 3 punten (9-12). Na de pauze was het duidelijk dat Vitesse 2 maar met 1 doel was afgereisd naar Maasland: de overwinning. Snel werd er gebouwd naar een ruime voorsprong van 6 punten, waarna de overwinning nooit in gevaar is geweest. De wedstrijd resulteerde uiteindelijk in een duidelijke overwinning: 14-24. Vitesse 2 staat nu met 6 punten uit 3 wedstrijden bovenaan in klasse R2K.

Na een korte pauze was het de beurt aan Vitesse 1 om de “verdubbelaar” compleet te maken. Vanaf het begin van de wedstrijd was het duidelijk dat beide ploegen aan elkaar gewaagd waren. Na 2,5 minuut zorgde Jeffrey van der Maten voor de openingstreffer: 0-1. Veel groter dan dit ene doelpunt zou het onderlinge verschil niet worden. Via een strafworp en korte kans kwam ODO op een 2-1 voorsprong, waarna het stuivertje wisselen kon beginnen. Het was een wedstrijd die zich typeerde door hard werken en veel beleving. Korfballende hoogstandjes waren schaars, maar de spanning en inzet maakten dit meer dan goed. Veel doelpunten vielen er niet in de eerste helft; na een kwartier korfbal stond er een 6-5 stand op het scorebord.

Het tweede deel van het eerste bedrijf begon rommelig; het spel ging in een moordend tempo heen en weer. Dit zorgde voor veel fouten aan beide kanten. Vlak voor rust mist Vitesse een aantal opgelegde mogelijkheden tot een doelpunt, daar waar ODO zorgvuldiger met haar kansen omgaat. Op slag van rust zorgt ODO dan ook voor het eerste gaatje van 2: 9-7.

Zoals gezegd was het tempo in het eerste bedrijf vaak te vergelijken met een gemiddelde race van Max Verstappen, met alle gevolgen van dien. Coach Harro Tamerius sprak in de rust zijn ploeg dan toe rustig te gaan spelen: “Welke intercity proberen jullie te halen jongens?”

Vlak na rust was het ODO dat de lakens uitdeelde. Ondanks dat Stefan in de 2e aanval na de thee het verschil nog wel terugbracht naar 1 doelpunt (9-8), wist ODO de voorsprong na 8 minuten uit te bouwen tot 3. Dit was voor Harro het sein om te wisselen, en met verdedigend orakel Luc Willemsteijn de ODO-aanval aan banden te leggen.

Zoals eerder gezegd stond de wedstrijd voornamelijk in het teken van hard werken en inzet. Deze 2 ingrediënten zorgen ervoor dat Vitesse het gat kon dichten tot 12-12. In deze fase van de wedstrijd transformeerde de sporthal zich tot een heuse heksenketel, waarin Vitesse langzaam maar zeker het betere van het spel kreeg. Femke Visser was ouderwets on fire, en tekende vanaf dezelfde plek tegen de zijlijn aan voor meerdere belangrijke doelpunten. Het tempo lag nog steeds hoog, maar Vitesse maakte veel minder fouten dan in de eerste helft. Exemplarisch voorbeeld van het vernuft waar Vitesse mee speelde was de 14-15 uit de handen van Stefan van Helden. Waar de tegenstander van Jeffrey voornamelijk aandacht schonk aan de scheidsrechter, de paal en zijn eigen tegenstander, denderde Stefan na een spelhervatting naar binnen en kon zo ongehinderd de voorsprong op het scorebord zetten: 14-15 met nog 10 minuten op het bord.

De slotfase van de wedstrijd had alles wat een spannende pot moet hebben: opstootjes, harde blocks en het publiek dat van beide kanten luidkeels achter de eigen ploeg ging staan. Vitesse kneep in deze fase ODO’s spreekwoordelijke strot dicht door erg strak te verdedigen. Esmeralda Meijboom had met nog 1 minuut op de klok een cruciale onderschepping, waarna Stefan aan kon tekenen voor de 15-18. Dat ODO daarna via een dame nog de 16-18 maakt is voer voor de statistieken.

Een perfecte score voor Vitesse 1, dat net als de reserves nog steeds ongeslagen is in de tweede klasse. Volgende week is het tijd voor de eerste kraker, als medekoploper Maassluis op bezoek komt. Het doel is duidelijk: zowel Vitesse 1 als Vitesse 2 moeten winnen om bovenaan de ranglijst te blijven staan. Kom dat dus vooral zien, de laatste thuiswedstrijden van 2019. Om 18:40 uur begint Vitesse 2 – Maassluis 2, waarna om 20:05 uur de hoofdmachten de strijd aangaan.