Worstelen en boven komen voor Vitesse selectie

In een goed gevulde Sporthal de Bongerd moesten de korfballers van het door Cazdak Dakbedekkingen gesponsorde Vitesse  winnen om in de race te blijven voor het kampioenschap in de tweede klasse van de verkorte  zaalcompetitie 2022. Met nog drie wedstrijden voor de boeg ligt het ticket naar de eerste klasse voor het grijpen maar dan moest er nog wel even gewonnen worden van de taaie Zeeuwen van TOGO uit Goes.  Het sterke en fysieke achttal van TOGO kwam goed uit de startblokken maar Vitesse kon netjes bijblijven. Een paar mooie scores van met name de Vitesse dames zorgden ervoor de Vitesse aan goede kant van de score bleef. Echt gemakkelijk ging het echter allemaal niet, want het leek wel alsof Vitesse er met de handrem op speelde. In de eerste wedstrijd tegen de ploeg uit Goes enkele weken geleden was er geen vuiltje aan de lucht en konden de Barendrechters bijna zonder moeite de twee punten bijschrijven maar deze keer liep het toch net even anders met name ook door het sterke verdedigende werk van de tegenstander.
Bij rust slechts een magere voorsprong van 4 punten (11-7) want gezien het grote aantal gemiste kansen had er een ruimere marge op het scorebord moeten staan.

De twee helft een nagenoeg hetzelfde spelbeeld maar nu kon Vitesse de vele kansen beter benutten wat leidde tot een iets groter verschil. Tot 5 minuten voor tijd was de stand “slechts” 18-14 in Barendrechts voordeel. In de vreemde vijf slot minuten ging de Vitesse doelpunten machine echter volledig los en zo kon het gebeuren dat Luc Willemstijn in 5 seconden, twee keer scoorde wat in het korfbal wel bijzonder genoemd mag worden. Uiteindelijk werd het geflatteerd, dat moet gezegd, 23-14 voor Vitesse wat worstelde en uiteindelijk toch boven kwam.

Met dit resultaat ligt Vitesse nog steeds op koers voor het kampioenschap met de ultieme wedstrijd tegen naaste concurrent Weidevogels over twee weken in het verschiet.

Voor de reserves van Vitesse was het ook een belangrijke wedstrijd tegen eveneens een Zeeuwse tegenstander, Fortis 2 uit Oost-Souburg. De eerste wedstrijd was in een 14-14 gelijk spel geëindigd en gedurende de rest van de zaal competitie was er door beide teams niet verloren, derhalve een gelijk stand op de ranglijst. De winnaar van deze confrontatie kon zich alvast de virtuele kampioen noemen.
Met deze belangen op de achtergrond ontspon zich een spannende wedstrijd waarin beide ploegen zeer aan elkaar gewaagd waren. Op geen enkel moment werd de marge groter dan twee doelpunten. Beide teams stopten veel energie in de wedstrijd en voor Vitesse bleef dat helaas niet zonder gevolgen. Maar liefst drie keer moest een Vitesse speler het veld verlaten naar het zich liet aanzien met een ernstige blessure. Gelukkig beschikt Vitesse over veel jonge talenten die op dat moment ingezet konden worden. Fortis profiteerde niet van de vele wisselingen in de opstelling en de youngsters kweten zich uitstekend van hun taak. Tot op het eind bleef het daardoor spannend en lukte het de reserves van Vitesse om er met hangen en wurgen een dik verdiende overwinning uit het vuur te slepen. 17-16. Veel werk aan de winkel voor het medische team om iedereen weer op te lappen voor de volgende wedstrijden die gewonnen moeten worden om kampioen te worden in de reserve eerste klasse wat een prestatie van formaat genoemd zou mogen worden.